Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26555
Title: أساليب تقويم الأعمال الموجهة في العلوم الاجتماعية دراسة ميدانية لأساتذة العلوم الاجتماعية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: جابر, مليكة
كروش, عائشة
Keywords: الأعمال الموجهة
أساليب التقويم
العلوم الإجتماعية
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على أساليب التقويم الأعمال الموجهة في العلوم الاجتماعية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة في كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية وهدا من خلال طرح الإشكال التالي : كيف يرى الأساتذة عملية التقويم الأعمال الموجهة في العلوم الاجتماعية في جامعة قاصدي مرباح ورقلة ؟ والتي تندرج تحته أسئلة فرعية كالتالي : - ما هي المعايير التي يعتمدها الأساتذة في عملية التقويم.؟ - كيف تسهم عملية التقويم في التعرف على نقاط الضعف لدى الطالب الجامعي؟ - كيف تساهم عملية التقويم الأستاذ في اتخاذ القرار مناسبة في ضوء الأهداف التربوية للمقياس؟ وللإجابة على التساؤلات اعتمدت الدراسة على مجموعة من الإجراءات المنهجية المتمثلة في المنهج الوصفي بتطبيق أداة الاستمارة المكونة من أربعة محاور على مجتمع بحث اشتمل على (106) أستاذ، وبعد الإثراء النظري والدراسة الميدانية توصلت الدراسة إلى النتيجة العامة التالية : المعايير التي يعتمدها الأساتذة هي الملاحظة، الفروض الفجائية، الواجبات، استخدام وسائل تعليمية، طرح الأسئلة، مصادر المعرفة، المشاركة، استخدام لغة لطيفة، الاتصال العيني، التعليمات الكتابية، استخدام الهاتف. تساهم عملية التقويم في التعرف على نقاط الضعف لدى الطالب الجامعي وذلك من خلال: ضرب الأمثلة، تحديد مستوى الفكري والمعرفي، القدرات المعرفية للطالب، الفروق الفردية، معايير التقويم. مساعدة عملية التقويم الأستاذ في اتخاذ القرار حيث برمجة الأسئلة، مكافئة الطالب، البناء المعرفي، الأهداف التعليمية.
The study aimed to identify the methods of evaluating work-oriented social sciences at the University of Kasdi Merbah, Ouargla, at the Faculty of Social Sciences and Humanities, by posing the following problem: How do professors view the evaluation process for work-oriented social sciences at the University of Kasdi Merbah, Ouargla? Which includes sub-questions as follows: What are the criteria that teachers adopt in the evaluation process? - How does the evaluation process contribute to identifying the weaknesses of the university student? - How does the teacher’s evaluation process contribute to making an appropriate decision in light of the educational objectives of the scale? In order to answer the questions, the study relied on a set of methodological procedures represented in the descriptive approach by applying the questionnaire consisting of four axes to a research community that included (106) professors, and after theoretical enrichment and field study, the study reached the following general conclusion: The criteria adopted by professors are observation, Sudden assignments, assignments, use of teaching aids, asking questions, sources of knowledge, participation, use of gentle language, eye contact, written instructions, use of the telephone. The evaluation process contributes to identifying the weaknesses of the university student, through: Giving examples, determining the intellectual and cognitive level, the cognitive abilities of the student, individual differences, evaluation criteria. Assisting the teacher’s evaluation process in making a decision in terms of programming questions, rewarding students, building knowledge, and educational goals.
Description: قسم علم الاجتماع والديموغرافيا
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26555
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
karrouche-aicha_compressed.pdf1,35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.