Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26564
Title: علاقة أساليب التفكير واستراتيجية مواجهة الضغوط المهنية بالفعالية التنظيمية لدى موظفي الإدارة بالمؤسسات العمومية دراسة ميدانية بمدينة ورقلة
Authors: ترزولت (عمروني), حورية
حمي, عبد الستار
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة التعرف على أساليب التفكير السائد واستراتيجيات مواجهة الضغوط الأكثر إستخداما لدى عينة الدراسة، والتعرف على طبيعة العلاقات الارتباطية بين متغيرات الدراسة، وأثر المتغيرات الديمغرافية (الجنس والسن وسنوات الخدمة والمستوى العلمي والوظيفة الادارية) على كل من أساليب التفكير واستراتيجيات مواجهة الضغوط المهنية، وكذا تأثير أساليب التفكير واستراتيجيات مواجهة الضغوط المهنية على الفعالية التنظيمية وأبعادها. استخدم المنهج الوصفي الارتباطي في هذه الدراسة، وتكون مجتمع الدراسة من 04 مؤسسات عمومية بولاية ورقلة بالجزائر، تم اختيار عينة الدراسة بالطريقة العشوائية الطبقية حجمها 307 من موظفي وموظفات الإدارة العمومية، وجمعت البيانات من عينة الدراسة من خلال استبيان يتكون من ثلاثة مقياييس، استخدمت في المقياس الأول قائمة أساليب التفكير (TSI) النسخة القصيرة لـ ستيرنبرج وواجنر(1992) تم الاعتماد على 35 عبارة منه من أصل 65 عبارة، والمقياس الثاني استراتيجيات مواجهة الضغوط المهنية احتوى على 24 فقرة، والمقياس الثالث الفعالية التنظيمية احتوى 24 فقرة تم إعدادهما من قبل الباحث، وتم التأكد من صدق المقاييس من خلال صدق المحكمين وطريقة المقارنة الطرفية، والثبات من خلال معامل الاتساق الداخلي (ألفا كرونباخ) وطريقة التجزئة النصفية، وبعد معالجة البيانات المتحصل عليها بالأساليب الإحصائية المستخدمة في الدراسة جاءت النتائج كالأتي: - أساليب التفكير الأكثر شيوعا لدى موظفي الادارة تمثلت في اسلوب التشريعي، أسلوب الملكي، أسلوب الفوضوي، والاستراتيجيات مواجهة الضغوط المهنية الأكثر استخداما لدى موظفي الادارة بالمؤسسات العمومية كانت استراتيجية الانفعال ثم استراتيجية حل المشكل. - وأظهرت النتائج على وجود علاقات ارتباط ذات دلالة معنوية موجبة لبعض أساليب التفكير وأبعاد الفعالية التنظيمية. - وأظهرت النتائج على وجود علاقات ارتباط ذات دلالة معنوية موجبة لبعض إستراتيجيات مواجهة الضغوط المهنية وأبعاد الفعالية التنظيمية. - كما أظهرت النتائج وجود علاقات ارتباط ذات دلالة معنوية موجبة بين أساليب التفكير وإستراتيجيات مواجهة الضغوط المهنية والفعالية التنظيمية. - وبينت النتائج أن أساليب التفكير وإستراتيجيات مواجهة الضغوط المهنية يساهمان معا بالتنبؤ ما نسبته 21% من التغيرات التي تحدث في مستوى الفعالية التنظيمية. - وأظهرت النتائج وجود أثر ذو دلالة معنوية للسن والوظيفة الادارية وتفاعل السن ونوع المؤسسة العمومية على أسلوبي التفكير الفوضوي والهرمي وإستراتيجيتي التجنب وحل المشكل. - وأظهرت النتائج وجود أثر ذو دلالة معنوية لسنوات الخدمة والوظيفة الادارية ونوع المؤسسة العمومية وتفاعل السن ونوع المؤسسة العمومية على اساليب التفكير واستراتيجيات المواجهة والفعالية التنظيمية. - وأظهرت النتائج نموذج تحليل المسار إلى: • أسلوب التفكير التشريعي وأسلوب التفكير التنفيذي وإستراتيجية الانفعال يساهموا جميعا بالتنبؤ ما نسبته 31% في التغيرات التي تحدث في الرضا الوظيفي. • استراتيجية حل المشكل وإستراتيجية الانفعال يساهمان معا بالتنبؤ ما نسبته 15% من التغيرات التي تحدث في الأداء الوظيفي. • أسلوب التفكير التشريعي وإستراتيجية الانفعال يساهمان معا بالتنبؤ ما نسبته 23% من التغيرات التي تحدث في الانضباط الوظيفي. • أسلوب التفكير الهرمي وأسلوب التفكير الفوضوي يساهمان معا بالتنبؤ ما نسبته 10% من التغيرات التي تحدث في الالتزام بالقوانين والأنظمة. وعليه أظهرت هذه النتائج مدى أهمية متغيرات الدراسة المتمثلة في أساليب التفكير واستراتيجيات مواجهة الضغوط المهنية في التنبؤ وتفسير التغيرات التي تحدث في الفعالية التنظيمية وأبعادها.
This objective of this study is to understanding the styles of thinking and the most common stresses Coping Strategies applied in the survey sample, used for this study and also to identify the nature of the correlation relationships between the study variables and the impact of demographic variables (gender, age, years of service, educational level, and administrative position) on both thinking styles and occupational stress coping strategies, as well as their the impact on organizational effectiveness and its dimensions. In this study, the correlation descriptive approach has been used: the study population consisted of 04 companies from the public institutions in the Willaya of Ouargla, in Algeria. The sample of the study was randomly selected using a stratified sampling method of 307 employees working in the public administration. The data were collected from the study sample through a questionnaire consisting of three measures: on the first scale, it used the List of Thinking Styles (LTS), the short version of Sternberg & Wagner (1992), using 35 phrases from its 65; the second measure is using strategies of coping with occupational stress contained 24 items; the third measure of organizational effectiveness contained 24 items that were prepared by the researcher; the validity of the measures was confirmed by the credibility of the juries and the method of peripheral comparison, and stability through the internal consistency coefficient (Alpha Cronbach) and the split-Half method. After processing the data obtained with the statistical methods used in this study, the results came as follows: - The most common thinking styles among the administrative staff are represented in the following styles: Legislative style, Royal style and Anarchic style. The most commonly used strategies for coping with occupational stresses, among the administration employees in the public institution, are firstly the emotion strategy , then problem solving strategy. و - The results showed that there are significant positive correlations for some thinking styles and dimensions of organisational effectiveness. - The results showed there are significant positive correlations of some strategies for coping with occupational stresses and dimensions of organisational effectiveness. - The results also showed the existence of a notably positive correlations between thinking styles, strategies for coping with occupational stresses, and organisational effectiveness. - The results also showed that having both thinking styles and strategies for coping with occupational stresses together, they contribute to predicting 21% of changes in organisational effectiveness. - The results showed a significant effect of age, administrative position, age interaction and type of public institutions, on the hierarchical and anarchic thinking style and avoidance and problem solving strategies. - The results showed a significant effect of years of service and administrative position and the type of public institutions, the interaction of age, and the type of public institutions on thinking styles, coping strategies and organisational effectiveness. Results showed a path analysis model of the following: - Legislative thinking, Executive thinking and emotion strategy, they all l contribute to a 31% prediction of changes in job satisfaction. - Problem solving strategy and emotion strategy together, they contribute to predicting 15% of job performance changes. - Legislative thinking and emotion strategy together contribute to predicting 23% of changes in job discipline. - Hierarchical and chaotic thinking contribute together to predicting 10% of changes in compliance with laws and regulations.
Description: علم النفس العمل والتنظيم
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26564
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hami_Abdelssatar_Doctorat.pdf2,31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.