Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26651
Title: دور حصة التربية البدنية والرياضية في تنمية بعض المهارات الاجتماعية لدى تلاميذ الطور الثاني
Authors: جمال, تقيق
أيمن, عريبي
Keywords: حصة التربية البدنية والرياضية
المهارات الاجتماعية
تلاميذ الطور الثاني
تنمية المهارات
physical education and sports class
social skills
secondary school students
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة دور حصة التربية البدنية والرياضية في تنمية بعض المهارات الاجتماعية لدى تلاميذ الطور الثانوي، حيث تكونت عينة دراستنا من (25) تلاميذوتم استعمال المنهج الوصفي في الدراسة واستعمال الحزم الإحصائية في عملية التفريغ من خلال برنامج الحزم الإحصائية " SPSS " نسخة 21وقد تم حساب صدق وثبات المقياس للتأكد من صلاحية الاستبيان الذي تم إعداده والذي يتوافق مع خصائص عينة دراستنا والمتغيرات المراد قياسها، حيث أظهرت النتائج ما يلي : 1. لحصة التربية البدنية و الرياضية دور في تحقيق مبدأ التعاون بين التلاميذ 2. لحصة التربية البدنية و الرياضية دور في تعزيز روح الإنتماء للجماعة 3. لحصة التربية البدنية و الرياضية دور في تقبل النقد بين التلاميذ 4. لحصة التربية البدنية و الرياضية في تنمية الروح الرياضية لدى التلاميذ 5. لحصة التربية البدنية و الرياضية دور في تحقيق مبدأ التواصل بين التلاميذ 6. لحصة التربية البدنية و الرياضية دور في تنمية بعض المهارات الاجتماعية لدى تلاميذ الطور الثانوي
This study aimed to know the role of the physical education and sports class in developing some social skills among secondary school students. Our study sample consisted of (25) students, and the descriptive approach was used in the study and the use of statistical packages in the unloading process through the statistical packages program "SPSS" version. 21 The validity and reliability of the scale was calculated to ensure the validity of the questionnaire that was prepared, which corresponds to the characteristics of our study sample and the variables to be measured, as the results showed the following: 1. The physical education and sports class have a role in achieving the principle of cooperation between pupils 2. The physical education and sports class have a role in enhancing the spirit of belonging to the group 3. Physical education and sports have a role in accepting criticism among students 4. To share physical education and sports in developing students' sportsmanship 5. The physical education and sports class has a role in achieving the principle of communication between students 6. Physical education and sports have a role in developing some social skills for secondary school pupils
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26651
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
أيمن عريبي.pdf1,06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.