Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26658
Title: دور منهاج التربية البدنية والرياضية في تنمية بعض مهارات الاتصال لدى تلاميذ مرحلة المتوسطة
Authors: مصطفى, عياد
محمد علي, تومي
Keywords: منهاج التربية البدنية والرياضية
مهارات الاتصال
تلاميذ المرحلة المتوسطة
تنمية المهارات
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة لتقصي دور منهاج التربية البدنية والرياضية في تنمية بعض مهارات الاتصال لدى تلاميذ مرحلة المتوسطة حيث استخدمنا المنهج الوصفي للتحقق من فرضيات الدراسة. وتمثلت عينة الدراسة على 50 تلميذ ذكور واناث اختيرت بالطريقة العشوائية،ادوات جمع البيانات كانت عبارة عن استبيان واستخدمنا لاختبار فرضيات الدراسة المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار كاي تربيع كادوات للمعالجة الاحصائية. ومن اهم ما توصلت اليه النتائج هي -يوجد علاقة في ابراز اهمية الاتصال لدى التلاميذ -يوجد علاقة في تحديدتأثير مهارات الاتصال من طرف التربية البدنية والرياضية عند تلاميذ المرحلة المتوسطة، وخلصنا في نهاية الدراسة جملة من المقترحات اهمها: ضرورة تكوين والإهتمام بتنمية مهارات الإتصال لدى التلاميذ لارتباطها إرتباطا وثيقا بمنهاج التربية البدنية والرياضية. - عدم توفر الوسائل الحديثة لمهارات الإتصال مما يعيق تطبيق مناهج التربية البدنية والرياضية للتلاميذ. - توحيد المصطلحات وتبسيطها مع ما يتماشى بالمناهج والبيئة المحيطة بالتلاميذ - توفر الوسائل والإمكانيات لتحقيق أهداف منهاج التربية البدنية والرياضية لتنمية مهارات الإتصال. - تشكيل لجان مختصة في إعداد المناهج التي تخدم مهارات الإتصال لدى التلاميذ.
This study aimed to investigate the role of the physical education and sports curriculum in developing some communication skills among middle school students, where we used the descriptive approach to verify the study hypotheses. The sample of the study consisted of 50 male and female students chosen randomly. The data collection tools were a questionnaire and we used to test the hypotheses of the study the arithmetic averages, standard deviations and chi-squared test as tools for statistical treatment. Among the most important findings of the results are - there is a relationship in highlighting the importance of communication among students - there is a relationship in the challenge of the impact of communication skills on the part of physical education and sports among middle school students, and we concluded at the end of the study a number of proposals, the most important of which are: The need to form and pay attention to the development of students' communication skills because they are closely related to the physical education and sports curriculum. The lack of modern means of communication skills, which hinders the application of physical education and sports curricula for students. Unifying and simplifying terms in line with the curricula and the environment surrounding the students Availability of means and capabilities to achieve the objectives of the physical and sports education curriculum to develop communication skills. Forming committees specialized in preparing curricula that serve students' communication skills.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26658
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
تومي محمد علي.pdf715,02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.