Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26669
Title: البنية العاملية للقوة التنظيمية لدى القادة الإداريين العاملين بقطاع التعليم العالي
Authors: غربي, صبرينة
بن عمر, فاطنة
Keywords: البنية العاملية
التحليل العاملي
القوة التنظيمية
القادة الإداريين
التعليم العالي
factorial structure
factorial analysis
organizational power
administrative leaders
higher education
Issue Date: 2021
Publisher: Université Kasdi Merbah Ouargla
Abstract: هدفت هذه الدراسة لتحديد البنية العاملية لمفهوم القوة التنظيمية لدى القادة الإداريين العاملين بقطاع التعليم العالي ( جامعة قاصدي مرباح ورقلة، جامعة محمد خيضر بسكرة)، انطلاقا من تساؤول رئيسي مفاده: ماهي البنية العاملية للقوة التنظيمية لدى القادة الإداريين العاملين بقطاع التعليم العالي؟. و لتحقيق هذا الهدف تم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي، و بناء استبيان للقوة التنظيمية متكون من (30 فقرة) و عرضه على مجموعة من المحكمين و المسؤولين بالقطاع، و قد تم تطبيقه على ( 100)موظف و موظفة من موظفي إدارات كليات قطاع التعليم العالي( جامعتيورقلة و بسكرة)، لتقدير الصدق و الثبات؛ فتم الصدق عن طريق صدق الإتساق الداخلي، و حساب الثبات بطريقة ألفا الطبقية (0.93) و التي أظهرت صلاحيتهما للاستخدام في الدراسة. و قدتم استخدام عينة طبقية قوامها (400) موظف و موظفة بادارات كليات قطاع التعليم العالي للجامعتين، حيث استخدمت العينة المذكورة لاستكشاف البنية العاملية لمفهوم القوة التنظيمية، بواسطة التحليل العاملي الاستكشافي بعد التحقق من اعتدالية التوزيع ، و تحقيق شروط جودة القياس التي كانت متوفرة، ثم استخراج العوامل بطريقة المحاور الرئيسية (PAF ) و التدوير المائل بأسلوب بروماكس، و على ضوء هذه البنية الاستكشافية لمفهوم القوة التنظيميةالتي تم التأكد منها عن طريق التحليل العاملي التوكيدي على عينة قدرت ب(400) فرد من خلال عدة خطوات، تم التأكد من مطابقة النموذج النظري للبيانات المستقاة من العينة؛ حيث تم استخلاص بنية عاملية متعددة الابعاد مكونة من 06 أبعاد: بعد قوة المنصب: تضمن 6 فقرات، بعد قوة الخبرة: تضمن 4 فقرات، و تضمن كل من بعد قوة المكافأة،وبعد قوة العقاب،وبعد قوة الشخصية، بعد قوة المعلومات 03 فقرات. و في الأخير تم استخلاص نموذج وفق مؤشرات المطابقة يمكن اعتماده لدى القادى الإداريين في شتى القطاعات و خصوصا قطاع التعليم العالي .
The current study aimed to determine the factorial structure of the concept of organizational power among the administrative leaders employed in the field of higher education ( Qassdi Merbah University of Ouargla and Mohamed Kheider University of Biskra), based on the main question: What is the factorial structure of organizational power among leaders employed in the sector of higher education? To achieve this goal, the analytical descriptive approach was adopted and a questionnaire for organizational power consisting of 30 paragraphs was constructed and presented to a group of arbitrators and responsible in the field. It assesses honesty and consistency. Stability by stratified alpha method (0.93), which showed their suitability for use in the study.A stratified sample of 400 employees in the departments and colleges of higher education at the two universities was used.Was applied to 100 employees of the departments and colleges of the higher education sector at the University of Ouargla and Biskra. The aforementioned sample was used to explore the factorial structure of the concept of organizational power, by means of exploratory factor analysis after verifying the moderation of distribution, and achieving the conditions of measurement quality that were available, and then extracting the factors using the method of the main axes ( PAF) and Prom ax bevel rotation. Under this exploratory structure of the concept of organizational strength, which was confirmed by confirmatory factor analysis on a sample estimated at 400 individuals through several steps, the theoretical model was assured of matching the data drawn from the sample, as a multi-dimensional factorial structure consisting of 06 dimensions was extracted: strength of the position: it included 06 paragraphs, strength of experience: it included 04 paragraphs, and the power of reward, the power of punishment, the strength of personality and the strength of the information each of them included 03 paragraphs. Finally, a model was drawn according to the indicators of conformity that can be adopted by the administrative leaders in various fields, especially the higher education sector.
Description: علم النفس العمل و التنظيم
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26669
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gharbi_Sabrina_Doctorat.pdf2,3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.