Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26676
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorالحاج صبري, فاطمة الزهراء-
dc.contributor.authorبداع, سعدية-
dc.contributor.authorكيوس, إسمهان-
dc.date.accessioned2021-
dc.date.available2021-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26676-
dc.descriptionتخصص:علم النفس العمل والتنظيمen_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة الحالية للكشف عن طبيعة العلاقة بين المناعة النفسية وسلوك المواطنة التنظيمية لدى عمال المدرسة العليا للأساتذة بولاية ورقلة . وقد سعت الى تحقيق جملة من الأهداف متمثلة في : 1 – التعرف على العلاقة بين المناعة النفسية وسلوك المواطنة التنظيمية . 2 – التعرف على مدى تأثير المناعة النفسية على سلوك المواطنة التنظيمية. 3 – اثراء المكتبة الجامعية بمعلومات في كل من موضوع المناعة النفسية وسلوك المواطنة التنظيمية . 4 – الوصول إلى نتائج وحقائق يمكن الاستفادة منها في مجال العمل الإداري . 5 – معرفة مدى وعي العمال بمجال المناعة النفسية وسلوك المواطنة التنظيمية . وتكونت عينة الدراسة من 50 موظف و موظفة يترواح اعمارهم بين (20 ، فما فوق) ولتحقيق الأهداف المسطرة في هذه الدراسة تم استخدم المنهج الوصفي الأرتباطي ، كما تم اعتماد على مقياسين : • بناء مقياس المناعة النفسية للباحثة رحمة تيسير العمري، ( 2020 ) رسالة ماستر ، تخصص علم النفس عيادي. • مقياس سلوك المواطنة التنظيمية للباحث شلابي وليد (2015 )، رسالة ماستر ، تخصص علم النفس عمل و تنظيم . وقد توصلت الدراسة الى النتائج التالية : 1 -توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين المناعة النفسية وسلوك المواطنة التنظيمية لدى عمال المدرسة العليا للأساتذة. 2 - لا توجد فروق علاقة ذات دلالة احصائية بين المناعة النفسية وسلوك المواطنة التنظيمية باختلاف السن لدى عمال المدرسة العليا للأساتذة . 3 – لا توجد فروق علاقة ذات دلالة احصائية بين المناعة النفسية وسلوك المواطنة التنظيمية باختلاف الجنس . لدى عمال المدرسة العليا للأساتذة . 4 - لا توجد فروق بين المناعة النفسية وسلوك المواطنة التنظيمية باختلاف الحالة الإجتماعية لدى عمال المدرسة العليا للأساتذة ,en_US
dc.description.abstractThe current study aims to reveal the nature of the relationship between psychological immunity and organizational citizenship behavior among the workers of the Higher School of Teachers in Ouargla. It sought to achieve a number of goals, including: 1 - To identify the relationship between psychological immunity and organizational citizenship behavior. 2 - To identify the extent of the impact of psychological immunity on organizational citizenship behavior. 3- Enriching the university library with information on both the subject of psychological immunity and organizational citizenship behavior. 4 - Access to results and facts that can be used in the field of administrative work. 5 - Knowing the extent of workers' awareness of the field of psychological immunity and organizational citizenship behavior. The study sample consisted of 50 male and female employees, their ages ranged between (20 and over). To achieve the objectives set out in this study, the descriptive correlative approach was used, and two scales were used: • Building a psychological immunity scale for researcher Rahma Tayseer Al-Omari, (2020) Master's thesis, specializing in clinical psychology. • Scale of organizational citizenship behavior by researcher Shalabi Walid (2015), a master's thesis, specializing in psychology, work and organization. The study reached the following results: 1- There is a statistically significant relationship between psychological immunity and organizational citizenship behavior among the workers of the Higher School of Teachers. 2 - There are no statistically significant differences between psychological immunity and organizational citizenship behavior according to the age of the teachers' high school workers. 3- There are no statistically significant differences between psychological immunity and organizational citizenship behavior according to gender. High school workers have teachers. 4- There are no differences between psychological immunity and organizational citizenship behavior according to the different social status of the teachers’ high school workers.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouargla-
dc.relation.ispartofseries2021-
dc.subjectالمواطنة التنظيميةen_US
dc.subjectالمناعة النفسيةen_US
dc.subjectورقلةen_US
dc.subjectالمدرسة العليا للأساتذةen_US
dc.titleالمناعة النفسية وعلاقتها بسلوك المواكنة التنظيمية لدى عمال المدرسة العليا للأساتذة دراسة ميدانية لعينة من عمال المدرسة العليا للأساتذة بورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
baddaa-saadia_compressed.pdf895,02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.