Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26759
Title: استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال في الغش المدرسي و أثره على التحصيل الدراسي "الهاتف الذكي نموذجا" دراسة ميدانية من وجهة نظر أساتذة كلية العلوم الانسانية و الاجتماعية لجامعة قاصدي مرباح – ورقلة-
Authors: بودربالة, عبد القادر
سعيدي, حمزة
رقروقة, رميسة
Keywords: الغش المدرسي
تكنولوجيا المعلومات والاتصال
الهاتف الذكي
التحصيل الدراسي
جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla.
Abstract: تناولت الدراسة إشكالية استخدام تكنولوجيا المعلومات و الاتصال في الغش المدرسي من وجهة نظر الأساتذة حيثهدفت الدراسة الى التعرف على واقع استخدام تكنولوجيا المعلومات و الاتصال في الغش داخل الوسط الطلابي من وجهة نظر الأساتذة من خلال التعرف على دوافع و أساليب و وسائل استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال و فعالية الهاتف الذكي في هاته الظاهرة و اثرها على التحصيل الدراسي للطلبة و قد قمنا بطرح الإشكالية على النحو التالي : ماهو واقع استخدام تكنولوجيا المعلومات و الاتصال في الغش المدرسي من وجهة نظر الأساتذة الجامعيين ؟ واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي , و ذلك باعتمادنا على أداتي الملاحظة و المقابلة التي وزعت على عينة مكونة من 10 أساتذة من أساتذة كلية العلوم الإنسانية و الاجتماعية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة , و توصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج أهمها : إن من أهم الاسباب التي تدفع الطلبة للغش هو عدم الاحساس بروح المسؤولية الناتج عن الاهمال التام ، إضافة الاهتمام بتحصيل النقاط بدافع النجاح دون بذل جهد ، حيث اصبح الطالب لا يهتم بالحضور ولا الدراسة الا ايام الامتحان فتتراكم في وجهه الدروس و المحاضرات فيلجأ الى الغش و ذلك لسهولة و توفر الوسائل التي تسمح بذلك ، الا أن بعض مفردات العينة ارجعوا السبب الى نظام المنظومة التربوية التي تهتم بتكثيف الدروس و المحاضرات في ظل الغياب التام للتكوين في المواد ، و من الاسباب ايضا نقص الوعي حول خطورة هذه الظاهرة و نقص الوازع الديني.
The study dealt with the problem of using information and communication technology in school cheating from the teachers’ point of view. The study aimed to identify the reality of using information and communication technology in cheating within the student community from the teachers’ point of view by identifying the motives, methods and means of using information and communication technology and the effectiveness of it. The smartphone in this phenomenon and its impact on the academic achievement of students, and we have posed the problem as follows: What is the reality of using information and communication technology in school cheating from the point of view of university professors? The study relied on the descriptive approach, by relying on the observation and interview tools that were distributed to a sample of 10 professors from the Faculty of Humanities and Social Sciences at the University of Kasdi Merbah, Ouargla, and the study reached a set of results, the most important of which are:One of the most important reasons that push students to cheat is the lack of a sense of responsibility resulting from complete neglect, in addition to the interest in collecting points out of success without making any effort, as the student is not interested in attending or studying except during the exam days, so lessons and lectures accumulate in his face, so he resorts to cheating and that The ease and availability of the means that allow this, but some of the sample’s vocabulary attributed the reason to the system of the educational system that is concerned with intensifying lessons and lectures in light of the complete absence of training in the materials, and one of the reasons is also the lack of awareness about the seriousness of this phenomenon and the lack of religious faith.
Description: التخصص:إتصال جماهيري ووسائط متعددة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26759
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
saidi-hamza_compressed.pdf947,61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.