Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26856
Title: اتجاهات الطلبة الجامعيين نحو التخصص الأكاديمي وعلاقته بمستوى الطموح لديهم " دراسة ميدانية ببعض كليات جامعة ورقلة "
Authors: قوارح محمد
مصباح عائشة
قروط نزيهة
Keywords: التخصص الأكاديمي
اتجاهات الطلبة الجامعيين
جامعة ورقلة
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت دراستنا الحالية عن الكشف عن اتجاهات الطلبة نحو التخصص الأكاديمي وعلاقتها بمستوى الطموح لديهم ،لدى طلاب كليات جامعه قاصدي مرباح ،والتي يمكن أن تعزى لمتغير الجنس والتخصص ✓وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي الملائم للدراسة وتم التطبيق على عينه شملت 100طالب وطالبه تخصص أدب عربي ،انجليزي،كيمياء ،رياضيات ،تم اختيارهم بطريقه عشوائية من جامعه قاصدي مرباح ورقلة في سنه الدراسية 2020/2021. ✓اعتمدت الدراسة على أداتين لجمع البيانات هما مقياس مستوى الطموح ومقياس اتجاهات الطلبه وذلك بعد التأكد من خصائصهما السيكومتريه ، ✓تمت معالجه البيانات إحصائيا باستخدام برنامج إحصائي spssنسخة 20والذي سمح بتطبيق بيانات إحصائية التاليه :معامل ألفا كرونباخ ،التجزئة النصفية ،اتساق الداخلي ،معامل ارتباط بيرسون،اختبار ت وكانت النتائج كالأتي : ١-لا توجد فروق داله إحصائيا بين مستوى طموح واتجاهات الطلبة نحو التخصص الأكاديمي ٢_لا توجد فروق داله إحصائيا بين ذكور وإناث في مستوى طموح ٣_عدم وجود تفاعل دال إحصائيا بين جنس وتخصص في التأثير على مستوى طموح ✓وقد تم تفسير هذه النتائج في ضوء إطار نظري ودراسات السابقه واختتمت بتقديم جمله من اقتراحات وجهت للدارسين ومختصين مجال الدراسة
Our current study aimes to explore students’ attitudes towards academic specialization and its relationship to their level of ambition among students of Kasdi Merbah University, which can be attributed to the variable of gender and specialization ✓ This study followed the descriptive approach that is appropriate to answer the research questions. The participants of this study are 100 students in the following specialties: Arabic Literature, English, Chemistry, Mathematics in the academic year 2020/2021. ✓The participants were randomly chosen to participate in this study. Two research instruments were adopted to collect data, which are the scale of ambition level and the measure of student attitudes, after confirming their psychometric properties. ✓ The data were analysed using the SPSS program version 20, which allowed the application of the following statistical data: Cronbach’s alpha coefficient. half-segmentation, internal consistency Pearson correlation coefficient, t-test and the results were as follows: 1- There are no statistically significant differences between the level of ambition and the students’ attitudes towards academic specialization in affecting the level of ambition. The results have been interpreted in light of framework and on previous studies. The findings showed that there are no statistical significant differences between males and females at the level of ambition. Also, there is no statistically significant interaction between gender and specialization in influencing the level of Ambitious. The study meanwhile presents a set of suggestions addressed to scholars and specialists in the field of study.
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26856
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
karoute-naziha_compressed.pdf1,47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.