Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26890
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorسويقات, لبنى-
dc.contributor.authorعرباوي, يمينة-
dc.date.accessioned2021-
dc.date.available2021-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26890-
dc.descriptionتخصص: الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدةen_US
dc.description.abstractعالجت الدراسة موضوع دور المؤثرين في مواقع التواصل الاجتماعي في قيادة الرأي العام في الجزائر وقد استهدفت الدراسة مدينة ورقلة، من خلال التعرف على عادات وأنماط الاستخدام وكذا دوافع وأسباب المتابعة والاشباعات التي المحققة، كما حاولنا التعرف على اتجاهات وآراء المتابعين حول طريقة المؤثرين في طرح القضايا في مواقع التواصل الاجتماعي، وللإجابة عن هذه التساؤلات قمنا باستخدام أداة الاستبانة ووزعناها إلكترونيا من أجل جمع البيانات وتحليلها بعد تحكيمها تم توزيعها على عينة صدفية من قاطني المدينة تكونت من 80 مفردة معتمدين على المنهج المسحي. وقد تضمنت الدراسة فصلين الأول يتضمن كل من الإطار المنهجي والنظري والثاني متعلق بالإطار التطبيقي للدراسة حيث توصلنا في النهاية لمجموعة من النتائج أهمها: أغلب المتابعين لمؤثري مواقع التواصل الاجتماعي هدفهم من المتابعة هو زيادة الرصيد المعرفي حول مختلف القضايا التي يطرحها هؤلاء المؤثرين، كما استنتجنا أنهم يطرحون قضايا اجتماعية وسياسية محلية تهم المجتمع والمواطن، كما يتفاعل المؤثرون مع متابعيهم بمناقشة مايقترحونه من مواضيع.وفي الأخير نرى بأن مواقع التواصل الاجتماعي سمحت للمؤثرين بطرح أفكارهم بكل حرية وجرأة ودون قيود.en_US
dc.description.abstractThe study dealt with the topic of the role of influencers in social networking sites in leading public opinion in Algeria. The study targeted the city of Ouargla, by identifying the habits and patterns of use, as well as the motives and reasons for follow-up and gratifications achieved. We also tried to identify the trends and opinions of followers about the way influencers raise issues in Social networking sites, and to answer these questions, we used a questionnaire tool and distributed it electronically in order to collect and analyze data after arbitration. It was distributed to a psoriasis sample of city residents consisting of 80 individuals based on the survey method. The study included two chapters, the first includes both the methodological and theoretical framework and the second is related to the applied framework of the study, where we finally reached a set of results, the most important of which are: Most of the followers follow the influencers in order Increase the a knowledge balance about the various issues raised by these influencers We also concluded that they raise local social and political issues of interest to society and the citizen, and influencers interact with their followers by discussing what they suggest of topics. Finally, we see that social networking sites allowed influencers to present their ideas freely, boldly and without restrictions.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouargla-
dc.subjectالتأثيرen_US
dc.subjectمواقع التواصل الاجتماعيen_US
dc.subjectالقيادةen_US
dc.subjectالرأي العامen_US
dc.titleدور المؤثرين على مواقع التواصل الاجتماعي في قيادة الرأي العام في الجزائر دراسة ميدانية في مدينة ورقلة – جامعة ورقلة –en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
arbaoui-yamina.pdf884,93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.