Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26988
Title: طبيعة القيادة وأداء العاملين في ظل جائحة كورونا دراسة ميدانية بمؤسسة بريد الجزائر بـ ورقلة
Authors: زموري, زينب
بالخير, حليمة
Keywords: القيادة
أداء العاملين
مؤسسة البريد الجزائر
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla.
Abstract: تهدف الدراسة " طبيعة القيادة وأداء العاملين في ظل جائحة كورونا " إلى الاجابة عن التساؤل ما طبيعة النمط القيادي الذي يتبناه القائد لتحسين أداء موظفيه ؟ وللإجابة عن التساؤل الرئيسي اعتمدنا على أربع أسئلة فرعية وهي : ـ ماهي الأساليب الادارية التي يعتمدها القائد لتحسين أداء موظفيه ؟ ـ ماهي طبيعة الحوافز التي يعتمدها القائد لتحسين أداء موظفيه ؟ ـ ماهي طبيعة العلاقة التي تربطه بموظفيه ؟ ـ كيف يستجيب العمال لتعليماته ؟ وللإجابة عن التساؤلات السابق ذكرها اتبعنا جملة من الاجراءات المنهجية : النظرية التفاعلية الرمزية في دراسة الموضوع واعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي , أما الأدوات جمع المعلومات فتمثلت في الملاحظة البسيطة والاستمارة ولقد طبقنا الدراسة في مديرية بريد الجزائر ورقلة على عينة بلغ عددها 40 مفردة باستخدام حصر الشامل ولتخلص الدراسة إلى أن النمط الذي تبناه القائد لتحسين أداء موظفيه هو النمط الديمقراطي بإعتباره الأنسب لتحسين أداء العاملين
The study aims to « The of command and the performance of workers during the corona virus pandemic” to answer the question about the nature of the commanding structure for employers to adapt a better performance? And to answer the main question which we have made 4 questionnaire questions and they are: - What is the methods that commanders rely upon to improve their employees performance? - What is the nature of benefits that commanders use? - What is the nature of relations that are being connected with their employees? - How does employees react to them? And to answer all the previous questions that were being mentioned we followed various procedures and we relied on descriptive formula to analyze, But the tools to gather as much data as possible was concentrated in a simple note and the forms that were being applied to the studies in the administration of the Algerian mailing service Ouargla, Using the total grinding and to conclude the study with the type of methods that were being used by the commander to improve their employee’s performance is the democratic method due to it being the best method possible.
Description: تخصص: علم الإجتماع تنظيم والعمل
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26988
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
belkheir-halima.pdf1,39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.