Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27017
Title: دورعناصر المزيج الترويجي في تحديد الصورة الذهنية للخدمات المالية الإسلامية - دراسة حالة بنك السلام فرع ورقلة-
Authors: فرحي, نعيمة
باسماعيل, فوزية
زرقون, فاطمة
Keywords: صورة ذهنية
مزيج ترويجي
خدمات مالية إسلامية
promotional mix
mental image
Islamic financial service
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى دراسة أثر عناصر المزيج الترويجي في تحديد الصورة الذهنية للخدمات المالية الإسلامية ، و ذلك انطلاقا من عناصر المزيج الترويجي و المتمثلة في : الإعلان ، البيع الشخصي ، العلاقات العامة ، تنشيط المبيعات ، التسويق المباشر. و للتعمق أكثر في دراسة هذا الموضوع اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي واستعملنا الاستبيان كأداة لدراسة فرضيات الدراسة مع تخصيص عينة عن زبائن بنك السلام ، بالإضافة إلى الاستعانة ببرنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية spss v22 لاستخراج نتائج الدراسة .وقد خلصت نتائج الدراسةإلى أن هناك تأثير ذو دلالة إحصائيةلعناصر المزيج الترويجي على تحديد الصورة الذهنية للخدمات المالية الإسلامية، كما أن عناصر المزيج الترويجي كلها تؤثر في تحديد الصورة الذهنية ماعدا تنشيط المبيعات الذي لا يؤثر فيها، أما بخصوص المتغيرات الديمغرافية فانه لا توجد فروقات ذات دلالة إحصائية للصورة الذهنية لدى زبائن بنك السلام فرع ورقلة ، فيما عدا متغير الوظيفة ، فانه توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الصورة الذهنية تعزى لمتغير الوظيفة.
This study aims to study the effect of the elements of the promotional mix in defining the mental image of Islamic financial services, based on the elements of the promotional mix represented in: advertising, personal selling, public relations, sales activation, direct marketing. In order to delve more deeply into the study of this topic, we relied on the descriptive and analytical approach and used the questionnaire as a tool to study the hypotheses of the study with specifying a sample of Al Salam Bank customers, in addition to the use of the Statistical Package for Social Sciences program, spss v22, to extract the results of the study. The results of the study concluded that there is a statistically significant effect of the elements of the promotional mix on determining the mental image of Islamic financial services, and that all the elements of the promotional mix affect the determination of the mental image, except for sales activation that does not affect it. As for the demographic variables, there are no significant differences. Statistical significance of the mental image of the customers of Al Salam Bank, Ouargla Branch, with the exception of the job variable, there are statistically significant differences in the mental image due to the job variable.
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27017
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
basmail-zergoun.pdf685,4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.