Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27021
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorصالح, عبدي-
dc.contributor.authorمحمود, عباس-
dc.date.accessioned2021-12-15T09:50:17Z-
dc.date.available2021-12-15T09:50:17Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27021-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.en_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى الضغوط المهنية لدى أستاذ التربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليمالثانوي، وكذا مستوى تحقيق أهداف المنهاج الدراسي للتربية البدنية والرياضية، كما هدفت إلى معرفة العلاقة بين هذين المتغيرين، وتم اعتماد المنهج الوصفي ، واستخدم الباحث استبيانين من تصميمه، الأول حول الضغوط المهنية، والثاني حول أهداف المنهاج الدراسي للتربية البدنية والرياضية، وبعد التحقق من صدقهما وثباتهما أجريت الدراسة على عينة متكونة من 30 أستاذا للتربية البدنية والرياضية بثانويات ولاية ورقلة، وقد أظهرت الدراسة أن الضغوط المهنية لدى أستاذ التربية البدنية والرياضية تتميز بمستوى مرتفع، أما مستوى تحقيق أهداف المنهاج الدراسي للتربية البدنية والرياضية فيتميز بمستوى متوسط، كما بينت النتائج وجود علاقة بين مستوى الضغوط المهنية لدى أستاذ التربية البدنية والرياضية ومستوى تحقيق أهداف المنهاج الدراسي للتربية البدنية والرياضية في مرحلة التعليم الثانوي، وعلى ضوء هذه النتائج تقدم الباحث بمجموعة مقترحات.en_US
dc.description.abstractThe current study aimed to find out the level of occupational pressures of the professor of physical and sports education in secondary education, as well as the level of achievement The objectives of the curriculum for physical and sports education, as well as the aim of knowing the relationship between these two variables, the descriptive curriculum was adopted, and the researcher used two questionnaires of his design, the first on professional pressures, the second on the objectives of the curriculum for physical and sports education, and after verification From their sincerity and consistency, the study was conducted on a sample of 30 teachers of physical and sports education in the high schools of ouargla, and the study showed that the professional pressures of the professor of physical education and sports are characterized by a high level, and the level of achievement The objectives of the curriculum for physical and sports education are characterized by an average level, and the results showed a relationship between the level of professional pressures of the professor of physical and sports education and the level of achievement The objectives of the curriculum for physical and sports education in secondary education, and in the light of these results the researcher presented a set of proposals-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالضغوط المهنيةen_US
dc.subjectأساتذة التربية البدنية والرياضيةen_US
dc.subjectمنهاج التربيةen_US
dc.subjectمرحلة التعليم الثانويen_US
dc.subjectProfessional pressures-
dc.subjectphysical education and sports teachers-
dc.subjectphysical education curriculum-
dc.titleعلاقة الصغوط المهنية لدى أستاذ التربية البدنية والرياضية بتحقيق أهداف منهاج المادة في مرحلة التعليم الثانويen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
محمود عباس.pdf5,86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.