Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27046
Title: دور تكنولوجيا المعلومات و الاتصال في تحسين جودة الخدمة الصحية** برنامج الاستقبال و التوجيه كنموذج بالمؤسسات الصحية بورقلة**
Authors: بن تفات, عبد الحق
بـوقـفة, عـيسى
زكـيـري, هشـام
Keywords: تكنولوجيا المعلومات والاتصال
رضا مستعملي المؤسسات الصحية
الخدمة الصحية
جودة
user satisfaction of health institutions
information and communication technology
quality
health service
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: : تهدف الدراسة إلى توضيح دور تكنولوجيا المعلومات و الاتصال في تحسين الخدمة الصحية بالاعتماد على استجواب عينة من مستعملي المؤسسات العمومية الصحية لولاية ورقلة من خلال طرح الاشكالية التالية " هل لتكنولوجيا المعلومات والاتصال دور في تحسين جودة الخدمة الصحية؟" ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة قمنا بتقسيمها إلى فصلين الأول خصص للجانب النظري والثاني إلى الجانب التطبيقي, بالاعتماد على توزيع استبيان بلغ عدد المستجوبين 105 و المجاوبين كذلك أي بلغنا نسبة 100% اعتمدنا على استخدام عددا من الأساليب الاحصائية لمعالجة الإستبيان و هذا بواسطة برنامج الحزمة الاحصائية للعلوم االجتماعية SPSS وكذا إختبار فرضيات البحث، حيث أظهرت الدراسة، وجود أثر لتكنولوجيا المعلومات والاتصال على جودة الخدمة الصحية، بعلاقة طردية ضعيفة بمعنى كلما زادت تكنولوجيا المعلومات والاتصال زاد جودة الخدمة الصحية والعكس بالعكس.
The study aims to clarify the role of information and communication technology in improving the health service by relying on the questioning of a sample of users of public health institutions in the state of Ouargla by raising the following problem: "Does information and communication technology have a role in improving the quality of health service?" In order to achieve the objectives of the study, we divided it into two chapters, the first was devoted to the theoretical side and the second to the practical side, depending on the distribution of a questionnaire, the number of respondents reached 105, and the respondents also reached a rate of 100%. We relied on the use of a number of statistical methods to process the questionnaire, and this is by the SPSS program, as well as testing research hypotheses, as the study showed that there is an impact of information and communication technology on the quality of the health service, with a weak positive relationship, meaning the more information and communication technology increases the quality of the health service Vice versa.
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27046
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bougafa-zakri.pdf3,09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.