Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27198
Title: تقويم مدى توظيف الكفايات التدريسية في تدريس مادة علوم الطبيعة والحياة بالمرحلة المتوسطة في ظل تطبيق إصلاحات الجيل الثاني من المناهج
Authors: قوارح, محمد
سراوي, علي
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة
Abstract: The current study dealt with the topic: (Evaluating the extent of employing teaching competencies in teaching the subject of natural sciences and life at the middle school in light of the implementation of the reforms of the second generation curricula), and aimed to know the extent of the teachers the sample of the study employing and practicing for these competencies, and to identify the most practiced competencies by teachers In addition to knowing the effect of some variables such as the gender of the teachers, their professional experiences, the nature of their formation and their job ranks on their practice of teaching competencies, the study also aimed to control a list of the teaching competencies needed to teach this subject. To achieve this, the researcher followed the descriptive analytical approach, as he built a note card to observe the teaching competencies of the teachers of the natural sciences and life, and after confirming the validity and stability of the card, he applied it to a sample that included 126 teachers teaching in the middle schools of the wilaya of Ouargla during the 2019-2020 school year, and the study reached results next: - The level of teachers of natural sciences and life at the middle school level of teaching competencies was average. - As for the teaching competencies that were most controlled by the teachers, the personal competencies of the teacher were of good practice, while the evaluation competencies occupied the last place with a moderate degree of practice. - The failure of the study sample members wasin practicingome of the competencies related to the constructive and social constructive learning adopted in the second generation curricula. - There are statistically significant differences according to the gender between males and females in favor of males because the majority of males have long teaching experience. - The existence of statistically significant differences according to the scientific qualification variable in favor of graduates of educational technological institutes (eti). - There are statistically significant differences for the variable of professional experience between those with experience of less than 08 years and those with experience of more than 15 years in favor of those with experience of more than 15 years, while there were no statistically significant differences recorded between those with experience between 08 and 15 years and those with experience more than 15 years.
تناولت الدراسة الحالية موضوع: (تقويم مدى توظيف الكفايات التدريسية في تدريس مادة علوم الطبيعة والحياة بالمرحلة المتوسطة في ظل تطبيق إصلاحات الجيل الثاني من المناهج)، وهدفت إلى معرفة مدى توظيف وممارسة الأساتذة أفراد عينة الدراسة لهذه الكفايات، والتعرف على أكثر الكفايات ممارسة من طرف الأساتذة، إضافة إلى معرفة أثر بعض المتغيرات كجنس الأساتذة وخبراتهم المهنية وطبيعة تكوينهم ورتبهم الوظيفية على ممارستهم لكفايات التدريس، كما هدفت الدراسة أيضا إلى ضبط قائمة بالكفايات التدريسية اللازمة لتدريس هذه المادة. ولتحقيق ذلك اتبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي، حيث قام ببناء بطاقة ملاحظة لملاحظة الكفايات التدريسية لأساتذة علوم الطبيعة والحياة، وبعد التأكد من صدق البطاقة وثباتها قام بتطبيقها على عينة شملت 126 أستاذ وأستاذة يُدرسون بمتوسطات ولاية ورقلة خلال الموسم الدراسي 2019 ــ 2020، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: ــ مستوى ممارسة أساتذة علوم الطبيعة والحياة بالمرحلة المتوسطة للكفايات التدريسية كان متوسطا. ــ أما أكثر الكفايات التدريسية تحكما من طرف الأساتذة فكانت الكفايات الشخصية للأستاذ بدرجة ممارسة جيدة، فيما احتلت كفايات التقويم المركز الأخير وبدرجة ممارسة متوسطة. ــ تقصير أفراد عينة الدراسة في ممارسة بعض الكفايات المرتبطة بالتعلم البنائي والبنائي الاجتماعي المعتمد في مناهج الجيل الثاني. ــ وجود فروق دالة إحصائيا تبعا للجنس بين الذكور والإناث لصالح الذكور لكون غالبية الذكور من أصحاب الخبرة التدريسية الطويلة. ــ وجود فروق دالة إحصائيا تبعا لمتغير المؤهل العلمي لصالح خريجي المعاهد التكنولوجية للتربية. ــ وجود فروق دالة إحصائيا لمتغير الخبرة المهنية بين ذوي الخبرة أقل من 08 سنوات وذوي الخبرة أكثر من 15 سنة لصالح ذوي الخبرة أكثر من 15 سنة، في حين لم تسجل فروق دالة إحصائيا بين ذوي الخبرة بين 08 و15 سنة وذوي الخبرة أكثر من 15 سنة.
Description: علم النفس التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27198
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ali_serraoui_Doctorat.pdf1,88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.