Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27221
Title: دور التسويق اإلبتكاري في تعزيز العالمة التجارية دراسة حالة مؤسسة تمار للطباعة واإلشهار -ورقلة- 2020/06/30 – 2020/03/01 من الفترة
Authors: طواهير, عبد الجليل
غنادرة, إبتسام
قعبي, شيماء
Keywords: تسويق الخدمات
تسويق الإبتكاري
علامة التجارية
ابتكار
service marketing
innovative marketing
branding
innovation
Issue Date: 1-Oct-2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة دور التسويق الإبتكاري في تعزيز العلامة التجارية في مؤسسة تمار للطباعة و الإشهار بورقلة التجارية ,وذلك من خلال أبعاد التسويق الإبتكاري )إبتكار في الخدمة ، إبتكار في التسعير ، إبتكار في الترويج، إبتكار في التوزيع, إبتكار في المحيط المادي, إبتكار في العمليات, تنمية القدرات الإبتكارية للأفراد )و كيفية تأثير عناصر التسويق الإبتكاري على إرساخ العلامة التجارية ، أين تم إستخدام المنهج الوصفي, وإستخدام الإستبانة كأداة دراسة حيث تم إنشاء إستبيان إلكتروني وتوزيعه على عينة عشوائية لزبائن مؤسسة محل الدراسة. تم الإعتماد على 43 إستبانة للدراسة وعلى ضوء ذلك تم جمع و تحليل البيانات وإختبار الفرضيات عن طريق إستخدام الحزم الإحصائية للعلوم الإجتماعية (Spss). توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها وجود مستوى مرتفع لأبعاد التسويق الإبتكاري بالإضافة إلى التوجه الإيجابي لزبائن المؤسسة محل الدراسة ووجود علاقة إرتباطية طردية ذات دلالة إحصائية وعند مستويات إيجابية بين الإبتكار التسويقي والعلامة التجارية في المؤسسة.
This study aimed to know the innovative marketing and the extent of its appli cation in Tamar foundation for printing and advertising in ouargla and to study the extent of the role of innovative marketing in promoting the brand in it through innovating in the service marketing mix (7p), whose dimensions are innovation in service pricinq promotion etc and distribution as well as innovation in the physical environment operations and the development of the innovative capabilities of individuals and how the elements of innovative marketing affect the branding of the brand where the descriptive approach was used and the use of the questionnaire as a study tool where an electronic questionnaire was created and distributed to a random sample of the customers of the institution under study (43) questionnaires were relied on for the study and in the light of this data were collected and analyzed and hypotheses tested by using the statistical packages for social sciences (SPSS) the study found several results the most important of which is the presence of a hingh level of innovative marketing dimensions in addition to the positive attitude of the customers of the institution under study and the existence of a positive correlation relationship with statistical significance and at positive levels between marketing innovation and branding in the organization
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27221
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gerbi-rnadra.pdf2,38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.