Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27226
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorقريشي, حليمة السعدية-
dc.contributor.authorبركة, زينب-
dc.date.accessioned2022-01-20T15:43:15Z-
dc.date.available2022-01-20T15:43:15Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27226-
dc.descriptionتسويق الخدماتen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى إبراز دور التسويق الحسي في إتخاد القرار الشرائي للمستهلك النهائي في سوبر ماركت عسيلة ورقلة، حيث يعتبر من أحداث الأساليب التي لجأ إليها رجال البيع في ظل المنافسة الشديدة، سعيا منهم في الثأثير على المستهلك وخلق الرغبة الشرائية لديه، وذلك من خلال الإلمام بكافة الجوانب النظرية للموضوع، وتعزيزها بدراسة ميدانية على عينة من المستهلكين الذين يتسوقون من سوبر ماركت عسيلة قدر ب 316 مستهلك، وقد تم الإعتماد على الإستبيان الإلكتروني كأداة أساسية في جمع البيانات، وقد تم تحليل البيانات باستخدام برنامج SPSS إصدار22. وخلصت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها أن التسويق الحسي لا يزال مجهول كعلم قائم بحد ذاته سواءا من جانب المستهلكين أو من جانب المسوقين، ولكنه يطبق في الحقيقة بطريقة عفوية وجزئية، كما ويلعب التسويق الحسي بإستخدام حاسة الذوق واللمس والسمع دورا أساسيا في لفت انتباه المستهلك وإثارته، بإستهداف الجانب الإدراكي والعاطفي له، من خلال إختيار الإنارة والموسيقئ المناسبة وكذلك طريقة عرض المنتجات.en_US
dc.description.abstractThe study aimed to measure the role of sensory marketing in making the purchqsing decision for the final consumer, Asila and ouargla supermarket, as it is one of the latest methods used by the salesmen under the intense competition,seeking to influence the consumer and to create a willingness to buy,by capturing all the theoredcal aspects of the subject, and it was reinforced by a field study on a sample of debt consumers shopping from asila supermarket, with an estimated of 316 consumers, A s.urvey was drawn upon as an essential tool in data collection that were later analyzed using smart PLS. The study arrived to many conclusions, most importantly that sensory marketing strategies are still unknown as a science by itself either by consumers or by marketers, but they are actually applied in a spontaneous and partial way, and also that sensory marketing using hearing and vision plays a key role in attracting the consumerʼs attention and excitement, by targeting his cognitive and emotional sides, through, choosing colors, shapes, lighting and music.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectتسويق حسيen_US
dc.subjectسوبر ماركت عسيلة ورقلةen_US
dc.subjectتسويق ذوقيen_US
dc.subjectتسويق شميen_US
dc.subjectتسويق لمسيen_US
dc.subjectتسويق سمعيen_US
dc.subjectتسويق بصريen_US
dc.subjectقرار شرائي للمستهلكen_US
dc.subjectAsila and ouargla supermarketen_US
dc.subjectSensory Maketingen_US
dc.subjectA consumer purchasing decisionen_US
dc.subjectVisual Marketingen_US
dc.subjectAudio Marketingen_US
dc.subjectOlfactory Marketingen_US
dc.subjectMarketing My Tasteen_US
dc.titleدور التسويق الحسي في إتخاد القرار الشرائي للمستهلك النهائي دراسة ميدانية لعينة من زبائن سوبرماركت عسيلة ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
barka-zineb.pdf3,75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.