Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27230
Title: فاعلية التدريس باستخدام إستراتيجية بوليا لحل المشكلات الرياضية في تنمية التفكير الإبداعي "دراسة تجريبية على عينة من تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي بمدينة ورقلة"
Authors: الشايب, محمد الساسي
عباني, مليكة
Keywords: إستراتيجية بوليا
التفكير الإبداعي
تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي
PolyaStrategy
Creative Thinking
Pupils of the fourth level
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى تقصي فاعلية التدريس باستخدام إستراتيجية بوليا لحل المشكلات الرياضية في تنمية التفكير الإبداعي لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي بمدينة ورقلة (الجزائر)، ولغرض تحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج التجريبي بتصميم شبه تجريبي، تصميم المجموعة الضابطة بقياس قبلي وبعدي، أُجريت الدراسة بابتدائية "شنين مرجان" حي النصر ورقلة على عينةمن تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي، تتكون من فوجين دراسيين بمجموع (40) تلميذ وتلميذة،حيث تم اختيارأحد الفوجين الدراسيينعشوائيا كمجموعة تجريبية تضم (20) تلميذا وتلميذة، وتم اختيار الفوج الثانيكمجموعةضابطة تضم (20) تلميذا وتلميذة، ولجمعبيانات الدراسة تم بناء ثلاثة اختبارات متكافئة لقياس التفكير الإبداعيفي مادة الرياضيات، يتكَوَّن كل اختبار من(12) سؤال يقيس الأبعاد الثلاثة للتفكير الإبداعي(الطلاقة والمرونة والأصالة)، استخدم الاختبار الأول في القياس القبليلضبط تكافؤ مجموعتي الدراسة في التفكير الإبداعي، واستخدمالاختبار الثاني في القياس البعدي، بهدف المقارنة بين المجموعتين الضابطة والتجريبيةفي التفكير الإبداعي،في حين تم استخدام الاختبار الثالث فيالقياسالتتبعي،بغرض معرفة استمرار أثر إستراتيجية بوليا في تنمية التفكير الإبداعي على المجموعة التجريبية،تم تدريس المجموعة التجريبيةنشاط حل المشكلاتباستخدام إستراتيجية بوليا لحل المشكلات الرياضية، أما المجموعة الضابطة فتم تدريسها بالطريقة المعتادة، ودامت التجربة (5) أسابيع بواقع (3) حصص في الأسبوع، ولاختبار فرضيات الدراسةتم استعمال اختبار تحليل التباين الاقتراني (ANCOVA) لقياس دلالة الفروق بين المجموعتين التجريبية والضابطة في التفكير الإبداعي بعد تطبيق إستراتيجية بوليا، وكذا لقياس دلالة الفروق بين ذكور وإناث المجموعة التجريبية في القياس البعدي في التفكير الإبداعي، بعد ضبط تأثير المتغير المصاحب (القبلي)، كما استخدماختبار "ت" لعينتين مرتبطتين لقياس دلالة الفروق بين الاختبار البعدي والاختبار التتبعي لدى المجموعة التجريبية، وقد اعتمدنا في التحليل الإحصائي على برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) النسخة (21)، وبينت النتائج أن التدريس باستخدام إستراتيجية بوليا لحل المشكلات الرياضية يؤثربفاعليةفي التفكير الإبداعي لدى تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي بمدينة ورقلة، وأنه لا توجد فروق دالة إحصائيا في أثرالتدريس باستخدام إستراتيجية بوليا لحل المشكلات الرياضيةبين ذكور وإناث المجموعة التجريبية، وتمت مناقشة نتائج الدراسة وتفسيرها في ضوء الإطار النظري والدراسات ذات الصلة.
The current study aimed to investigate the effectiveness of teaching using the Polyastrategy to solve mathematical problems in developing creative thinking among fourth year primary pupils in Ouargla (Algeria). The study is done at the primary of ShanineMordjane at HeiNaser, Ouargla on a sample of pupils of the fourth level primary school, consisting of two study groups with a total of (40) male and female pupils, where one of the two study groups was randomly selected as an experimental group that includes (20) male and female pupils, and the second group was chosen as a control group that includes )02( male and female students, and to collect the study data, three equivalent tests were built to measure creative thinking in mathematics. Each test consists of (12) items that measure the three dimensions of creative thinking (fluency, flexibility and originality). The first test in the pre-measurement was used to achieving the parity of the two study groups in Creative thinking, and the second test was used in the postmeasurement, with the aim of comparing the control and experimental groups in creative thinking, while the third test was used, in tracer measurement, with the aim of knowing the continuing effect of the Polya strategy on developing creative thinking on the experimental group, the experimental group was taught the problem-solving activity using the Polya strategy to solve mathematical problems, and the control group was taught in the usual way, and the experiment lasted (5) weeks ( 3) Classes per week, and to test the study hypotheses, the Associative Analysis of Variation (ANCOVA) test was used to measure the significance of the differences between the experimental and control groups in creative thinking after applying the polya strategy, as well as to measure the significance of the differences between males and females of the experimental group in the dimensional measurement of creative thinking. After controlling for the effect of the associated (pre) variable, the "T" test of two linked samples was also used to measure the significance of the differences between the post test and the tracer test in the experimental group. In the statistical analysis, we relied on the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program version (21), and the results showed Teaching using the Polya strategy to solve mathematical problems effectively affects the creative thinking of fourth year primary students in Ouargla city, and There are no statistically significant differences in the impact of teaching using the Polya strategy to solve mathematical problems between males and females of the experimental group, and the results of the study were discussed and interpreted in light of the theoretical framework and related studies.
Description: علم النفس التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27230
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abanni_Malika_Doctorat.pdf1,35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.