Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27406
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorنور الدين, غندير-
dc.contributor.authorعبد الكريم رزاق, لبزة-
dc.date.accessioned2022-01-31T09:07:25Z-
dc.date.available2022-01-31T09:07:25Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27406-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.en_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة الى معرفة اهمية ممارسة النشاط البدني والرياضي ودوره في رفع تقدير الذات لدى تلاميذ المرحلة ابتدائية، بالإضافة الى معرفة مستوى ممارسة النشاط البدني والرياضي لديهم، والتعرف على مستوى تقدير ذاتهم، ومعرفة ما إذا كانت توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين ممارسة النشاط البدني والرياضي وتقدير الذات لدى تلاميذ المرحلة ابتدائية. استخدم الطالب المنهج الوصفي الذي يلائم طبيعة الدراسة وذلك للتحقق من صحة الفرضيات، وطبقة هذه الدراسة على عينة المتمثلة في تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي يدرسون في بعض ابتدائيات مقاطعة ورقلة الكبرى، والتي قدرت (80) تلميذ وقد كان اختيار العينة بطريقة عشوائية، ولقد استخدم الطالب استبانة المكونة من (24) بند، الاستبيان كان موجه للتلاميذ، وتم استعمال الوسائل والاساليب الاحصائية المناسبة لهذه الدراسة كالنسبة المئوية والمتوسط الحسابي والانحراف المعياري وكذلك استخدمنا معامل بيرسون لمعرفة العلاقة، ولقد توصلت الدراسة الى النتائج التالية: - مستوى ممارسة النشاط البدني والرياضي لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي مرتفع. - مستوى تقدير الذات لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي مرتفع. - توجد علاقة بين ممارسة النشاط البدني والرياضي وتقدير الذات لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي.en_US
dc.description.abstractThis study aimed to know the importance of practicing physical and sports activity and its role in raising the self-esteem of pupils among elementary school pupils, in addition to knowing their level of physical and sporting activity, identifying their level of selfesteem, and knowing whether there is a statistically significant relationship between the practice of activity Physical, mathematical and self-esteem among elementary school students. The student used the descriptive approach that fits the nature of the study in order to verify the validity of the hypotheses, and the application of this study to a sample represented by students of the fifth year of primary school studying in some primary schools of the province of Ouargla Al-Kubra, which estimated (80) pupils, and the sample was chosen randomly, and the student used a questionnaire. Consisting of (24) items, the questionnaire was directed to students, and the appropriate statistical methods and methods were used for this study such as percentage, arithmetic mean and standard deviation, as well as we used Pearson's coefficient to find out the relationship, and the study reached the following results: - The level of practicing physical and sports activity among fifth year primary school students is high. - The level of self-esteem among fifth year pupils is high. There is a relationship between the practice of physical activity, sports and self-esteem among fifth year primary school pupils.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالنشاط البدني الرياضيen_US
dc.subjectتقدير الذاتen_US
dc.subjectتلاميذ المرحلة الابتدائيةen_US
dc.subjectphysical activity and sports-
dc.subjectself-esteem-
dc.subjectpupils in the fifth year of primary-
dc.titleممارسة الأنشطة البدنية والرياضية وعلاقته بتقدير الذات لدى تلاميذ المرحلة الابتدائيةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
عبد الكريم رزاق لبزة.pdf722,59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.