Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27411
Title: مستوى السعادة النفسية وعلاقته بدافعية الانجازالرياضي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
Authors: نصير, أحميدة
the academic stage
رمضان, بن عطاء الله
Keywords: السعادة النفسية
دافع النجاح
الطور الدراسي
طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
level of psychological happiness
motivation for athletic achievement
students of the Institute of Sciences and Techniques of Physical and Sports Activities
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى الكشف على مستوى السعادة النفسية، ومستوى دافع النجاح لدى الطلبة، والتعرف على العلاقة بين مستوى السعادة النفسية ودافع النجاح لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، والكشف عن الفروق في مستوى السعادة النفسية تبعا لمتغير الطور الدراسي، واستخدم الطالب المنهج الوصفي للتحقق من فرضيات الدراسة،وتكونت عينة الدراسة من 110 طالب، واعتمد الطالب على مقياسين: مقياس السعادة النفسية ومقياس دافعية الانجاز الرياضي، وتم معالجة البيانات إحصائيا بواسطة المتوسط الحسابي والانحراف المعياري واختبار (ت) لعينة واحدة واختبار (ت) لعينتين مستقلتين ومعامل الارتباط بيرسون، وتوصل الطالب إلى وجود مستوى مرتفع في السعادة النفسية لدى الطلبة، ووجود مستوى مرتفع في دافع النجاح لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى السعادة النفسية لدى الطلبة تبعا لمتغير الطور الدراسي، ووجود ارتباط موجب دال إحصائيا بين مستوى السعادة النفسية والدافع للنجاح لدى الطلبة.
The study aimed to reveal the level of psychological happiness, the level of motivation for athletic achievement, and to identify the relationship between the level of psychological happiness and the motivation of sports achievement among students of the Institute of Activity Sciences and Technologies And the detection of differences in the level of psychological happiness, according to the variable of the academic phase, and the student used the descriptive approach to verify the hypotheses of the study, and the study sample consisted of 110 students, and the student adopted two measures: the psychological happiness scale and the mathematical achievement motivation scale, The data were processed statistically by means of the arithmetic mean and standard deviation, T-test for one sample, T-test for two independent samples and the Pearson correlation coefficient. , And there are statistically significant differences in the level of psychological happiness according to the variable of the educational phase, and the existence of a statistically significant positive correlation between the level of psychological happiness and the motivation for success
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27411
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
رمضان بن عطاء الله.pdf540,31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.