Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27464
Title: إستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا كمنبئات للكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى طلبة المدرسة العليا للأساتذة (دراسة ميدانية بالمدرسة العليا للأساتذة بورقـــلة)
Authors: عبد الله, لبوز
حدة, خروبي
Keywords: استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا
الكفاءة الذاتية الأكاديمية
طلبة المدرسة العليا للأساتذة
Self
organized learning strategies
Academic Self
competence
Stratégies d'apprentissage auto-organisées
auto-efficacité académique
Les étudiants d école superieur
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن القدرة التنبؤية لإستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا بمختلف أبعاده على الكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى طلبة المدرسة العليا للأساتذة بورقلة.حاولت الدراسة التحقق من صحة الفرضيات التالية:- لا توجد علاقة بين استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا بمختلف أبعاده والكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى طلبة المدرسة العليا للأساتذة بورقلة. - لا يمكن التنبؤ بالكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى طلبة المدرسة العليا للأساتذة من خلال استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا بمختلف أبعاده. - لا توجد فروق بين طلبة المدرسة العليا للأساتذةفي الكفاءة الذاتية الأكاديمية باختلاف الجنس والطور التعليمي والتخصص الدراسي والتفاعل بينهم. - لا توجد فروق بين طلبة المدرسة العليا للأساتذة في استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا باختلاف الجنس والطور التعليمي والتخصص الدراسي والتفاعل بينهم. ولاختبار فرضيات الدراسة استخدم المنهج الوصفي الإرتباطي ، وأجريت الدراسة على عينة تكونت من 685 طالبا وطالبة من المدرسة العليا للأساتذة بورقلة. أما فيما يخص أدوات الدراسة فقد استخدم في الدراسة الحالية مقياس استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا (من إعداد الطالبة)، ومقياس الكفاءة الذاتية الأكاديمية (من إعداد الطالبة)،لمعالجة البيانات إحصائيا تم استخدام معاملات الارتباط، تحليل التباين المتعدد، ومعامل الانحدار الخطي المتعدد. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:- توجد علاقة موجبة بين استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا بمختلف أبعاده والكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى طلبة المدرسة العليا للأساتذة بورقلة. - معنوية التنبؤ بالكفاءة الذاتية الأكاديمية من خلال إستخدام استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا بمختلف أبعاده، أظهرت أن بعدي إستراتيجيات إدارة المصادر وإستراتيجيات التنظيم الذاتي للدافعية هما المنبئان الدالان وقد أسهما بنسبة %14)) في تفسير تباين درجات الطلبة على مقياس الكفاءة الذاتية الأكاديمية. - لا توجد فروق بين طلبة المدرسة العليا للأساتذة في الكفاءة الذاتية الأكاديمية باختلاف الجنس والطور التعليمي والتخصص الدراسي والتفاعل بينهم. - لا توجد فروق بين طلبة المدرسة العليا للأساتذة في استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا باختلاف الجنس والطور التعليمي والتخصص الدراسي والتفاعل بينهم.
The current study aims to reveal the predictive power of learning strategies Self-regulating in various dimensions on the academic self-competence of the students of the higher school of teachers in Ouargla.The study attempted to verify the following hypotheses: – There is function relationship between organized learning strategies Self-sufficient in its various dimensions and self-competence The Academy is in the higher school of professors in Ouargla. – There are significant differences among school students Senior teachers in Academic Self-competence, gender, educational development, academic specialization and interaction among them. – There are significant differences among school students Senior teachers in organized learning strategies, self-paced, gender-specific, educational, and academic specialization and interaction. – Academic self-competence cannot be predicted for school students Senior teachers through use self-organized learning strategies in various dimensions. To test the hypotheses of the study, the descriptive approach was used, and the study was conducted on a sample of 685 students from the overt school of Ouargla. For the study tools, the self-organizing learning strategy metric (student-generated) and academic self-efficacy metric (student-generated) were used in the current study. To statistically process data used with correlation coefficients, multi-contrast analysis, and multiple linear regression coefficient. The study found the following conclusions: There is a positive statistical function relationship between self-organizing learning strategies with its various dimensions and self-competence The Academy is in the higher school of professors in Ouargla. – There are statistically significant differences among high school students for teachers in academic self-competence The difference in gender, educational level, academic specialization and diversity among them. - there are no statistically significant differences among school students Teachers in self-organized learning strategies Gender, educational development, academic specialization and interaction among them. The meanings of predicting academic self-competence through the use of learning strategies Self-regulating with different .Dimensions, I showed that the dimensions of resource management strategies and self-regulation strategies for motivation are the ones that are the ones that are the ones the prediction detonators has contributed a ratio of (14) to explaining the variation of student scores on the measure of academic self-competence.
La présente étude vise à révéler la capacité prédictive des stratégies d'apprentissage auto-organisées dans différentes dimensions sur l'auto-efficacité académique chez les étudiants de l'École supérieure de Ouargla.L'étude a tenté de vérifier les hypothèses suivantes: Ecole Supérieure des Professeurs Ouargla. Il n'y a pas de différences entre les étudiants de l'École supérieure en matière d'auto-efficacité académique selon le sexe, le niveau d'études, la spécialisation académique et l'interaction entre eux. - Il n'y a pas de différences entre les étudiants de l'École supérieure des enseignants dans les stratégies d'apprentissage auto-organisées selon le sexe, le niveau d'enseignement, la spécialisation académique et l'interaction entre eux. - L'auto-efficacité académique ne peut être prédite par les étudiants de l'École supérieure des professeurs grâce à l'utilisation de stratégies d'apprentissage auto-organisées de différentes dimensions. Pour tester les hypothèses de l'étude, la méthode descriptive a été utilisée: l'étude a été menée sur un échantillon de 685 étudiants et étudiantes de l'école superieurde Ouargla. En ce qui concerne les outils d'étude, l'échelle des stratégies d'apprentissage auto-organisées (préparée par l'étudiant) et l'échelle d'auto-efficacité académique (préparée par l'étudiant) ont été utilisées dans l'étude en cours.L'étude a trouvé les résultats suivants: - Il existe une relation positive entre les stratégies d'apprentissage auto-organisées dans diverses dimensions, l'auto-compétence académique chez Les étudiants d école superieur. de Ouargla. - Il n'y a pas de différences entre les élèves du lycée des professeurs en matière d'auto-efficacité . académique selon le sexe, le niveau d'éducation, la spécialisation académique et l'interaction entre eux. - Il n'y a pas de différences entre les élèves du lycée des enseignants dans les stratégies d'apprentissage auto-organisées selon le sexe, le niveau d'enseignement, la spécialisation académique et l'interaction entre eux. La morale de la prédiction de l'auto-efficacité académique grâce à l'utilisation de stratégies d'apprentissage auto-organisées dans diverses dimensions. Elle a montré que les deux dimensions des stratégies de gestion des ressources et des stratégies auto-organisées de motivation sont les deux prédicteurs indicatifs et ont contribué à hauteur de 14% expliquer la variation des scores des étudiants sur l'échelle de l'auto-efficacité académique.
Description: تعليمية المواد وجودة التعليم
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27464
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
karoubi-hada.pdf1,26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.