Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27466
Title: برنامج ترويحي مبني على الألعاب التقليدية وأثره على تطوير بعض المهارات الحسية الحـــركية لتلاميذ الطور الإبتدائي (من 08 إلى 11 سنة)
Authors: جمال, تقيق
راشــد, حمية
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ـ ورقلة ـ
Abstract: هدفت الدراسة الى التحقق من أثر برنامج مقترح من الألعاب التقليدية لتطوير بعض المهارات الحسية الحركية لتلاميذ المرحلة الابتدائية، تكونت عينة الدراسة من (70) تلميذا سنهم بين (08-11 سنة). واعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي لمناسبته وطبيعة أهداف الدراسة، باستخدام المجموعتين التجريبية والضابطة، وتم تثبيت بعض المتغيرات الداخلية بين المجموعتين: العمر، الذكاء، الترتيب الميلادي، المستوى التعليمي للوالدين، واستخدمت الدراسة مجوعة من الأدوات مثل اختبار جون رافن لقياس درجة الذكاء، واستمارة بينات للطفل، ومجموعة من الاختبارات الحركية لقياس المهارات الحسية الحركية، بالإضافة إلى البرنامج الترويحي. وتمت المعالجة الإحصائية باستخدام البرنامج الإحصائي (Spss) وتم اختبار الفرضيات بحساب اختبار (ت) لدلالة الفروق و مربع ايتا (η2) و تحليل التباين المشترك (ANCOVA). وانتهت الدراسة إلى التحقق من أثر البرنامج المقترح حيث تحسنت المهارات الحسية الحركية لتلاميذ المجموعة التجريبية، وكانت نتائج الدراسة كما يلي : 1. لا توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات المجموعة الضابطة في القياسين القبلي والبعدي في اختبارات المهارات الحسية الحركية . 2. توجد فروق ذات دلالة إحصائية في القياسيين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في تطوير بعض المهارات الحسية الحركية لصالح الاختبار البعدي. 3. يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسط درجات تلاميذ المجموعة التجريبية ومتوسط درجات تلاميذ المجموعة الضابطة في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية. وعلى أساس هذه النتائج اختتمت هذه الدراسة بعدد من التوصيات والمقترحات لدراسات مستقبلية.
The study aimed to verify the effect of a program of traditional games proposed to develop some sensory-motor skills for primary school students. The study sample consisted of (70) students aged between (08-11 years). The current study depended on the experimental method for its relevance to the nature of the study objectives, using the experimental and control groups, and some internal variables were fixed between the two groups: age, intelligence, birth order, parents’ educational level. The study used a set of tools such as the John Raven test to measure the degree of intelligence, and an evidence form for the child, a set of motor tests to measure sensory motor skills, in addition to the training program. Statistical treatment was carried out using the statistical program (Spss), and the hypotheses were tested by calculating the t-test for significance of differences, eta square (η2) and analysis of covariance (ANCOVA). The study reached to the verification of the impact of the proposed program, whereby the sensory-motor skills of the students of the experimental group improved, and the results of the study were as follows: 1. There are no statistically significant differences between the mean scores of the control group in the pre and post measurements in the sensory motor skills tests. 2. There are statistically significant differences in the pre and post measurements of the experimental group in developing some sensory motor skills in favor of the post test. 3. There is a statistically significant difference between the average scores of the experimental group students and the average scores of the control group students in the post-measurement in favor of the experimental group. On the basis of these results, this study was concluded with a number of recommendations and suggestions for future studies.
Description: النشاط البدني الرياضي الترويحي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27466
Appears in Collections:Département des activités physiques et sportives Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HAMIA-Rached.pdf3,86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.