Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27624
Title: التكوين ودوره في تنمية مهارات القيادة الإستراتيجية لدى عينة مدراء المدارس الابتدائية لولاية البويرة( الجزائر)
Authors: ياسين, محجر
نعيمة, مرزوق
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى الكشف عن دور التكوين في تنمية مهارات القيادة الإستراتيجية لدى مدراء المدارس الابتدائية، كما هدفت أيضا إلى التعرف على الفروق بين متوسطات درجات أفراد العينة في القياسين القبلي والبعدي على مقياس المهارات القيادة الإستراتيجية بعد تطبيق البرنامج التكويني المقترح. وتكونت عينة الدراسة من أربعة وعشرون(24) مدير و مديرة من المدارس الابتدائية، واستخدمت الباحثة الأدوات التالية: استبيان المهارات القيادة الإستراتيجية، والبرنامج التكويني لتنمية المهارات القيادة الإستراتيجية لدى مدراء المدارس الابتدائية (من إعداد الباحثة)، واعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي التحليلي والمنهج التجريبي. وقد خلصت الدراسة إلى النتائج التالية: 1. للتكوين دور في تنمية مهارات القيادة الإستراتيجية لدى مدراء المدارس الابتدائية لولاية البويرة. 2. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي والبعدي في مهارة ادارة الوقت لدى مدراء المدارس الابتدائية لولاية البويرة. 3. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي والبعدي في مهارة الإتصال لدى مدراء المدارس الابتدائية لولاية البويرة. 4. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي والبعدي في مهارة حل المشكلات لدى مدراء المدارس الابتدائية لولاية البويرة. 5. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي والبعدي في مهارة اتخاذ القرار لدى مدراء المدارس الابتدائية لولاية البويرة. 6. توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي والبعدي في مهارة التخطيط الاستراتيجي لدى مدراء المدارس الابتدائية لولاية البويرة. 7. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي والبعدي في مهارة التغيير لدى مدراء المدارس الابتدائية لولاية البويرة. في ضوء النتائج التي توصلت إليه الدراسة الحالية، يمكن تقديم التوصيات التالية: - ضرورة نشر ثقافة مهارات القيادة الإستراتجية والتأكيد من مفهومها الصحيح، وأهميتها في المؤسسة التربوية. - تبني إقامة الندوات وورش العمل من قبل المسئولين في مراكز الإشراف التربوي لتنمية مهارات القيادة الإستراتيجية لمدراء المدارس، ولزيادة وعيهم من حيث المعرفة والممارسة. - العمل على استمرارية تقديم البرامج التكوينية في الإجارة لجميع مدراء المدارس، لفعاليتها الكبيرة في تحقيق الأهداف المرجوة. - إعداد برامج لتأهيل القادة التربويين من مديري المدارس قبل ممارستهم لمهامهم القيادية. - العمل على تعزيز مستوى مهارات القيادة الاستراتيجية لدى المدراء. - تكوينالمكونينالمتخصصين،ليشرفواعلىعملياتالتكوين،بدلا من الأساتذة الذينيغلبعلى أدائهمالجانبالنظري. - اقتراحالابتعادعنالسياساتوالإجراءاتالنمطيةوالتقليديةفيتحديدالاحتياجاتالتكوينيةوذلك لتحقيقالمزيدمنالمرونةفيإستراتجية التكوين،وذلكلأجلتحقيقالانسجامبينالمعارف و المهارات والقدراتمعالتغيراتالسريعةفيالتكنولوجيا. - على الإدارة العليا التركيز على مديري المدارس وإشراكهم في عملية التغيير باعتبارهم محور اهتمامهم وذو درجة كبيرة من الوعي وعليه أن تتبع ردود أفعالهم لتجنب تفاقم مقاومة التغيير التي قد تفشل المبادرة من أساسها أو تعرقلها عن الوصول إلى الأهداف المرجوة منها في وقتها، وتوفير مستلزمات التغيير وتهيئة البيئة المادية لاستقباله وضمان قبولهم ودعمهم لهذا التغيير.
The study aimed to uncover the role of training in developing strategic leadership skills among primary school principals. It also aimed to identify the differences between the mean scores of the sample members in the pre and post measurements on the scale of strategic leadership skills after implementing the proposed training program. The study sample consisted of twenty-four (24) principals from primary schools, and the researcher used the following tools: a questionnaire of strategic leadership skills, and a training program for developing strategic leadership skills for primary school principals (prepared by the researcher). The researcher relied on the descriptive, analytical and experimental approach. The study concluded the following results: 1. Training has a role in developing the strategic leadership skills of primary school principals in the wilaya of Bouira. 2. There are statistically significant differences between the pre and post measurement in the time management skill of primary school principals in Bouira. 3. There are statistically significant differences between the pre and post measurement in the communication skill of primary school principals in Bouira. 4. There are statistically significant differences between pre and post measurement in the problem-solving skill of primary school principals in Bouira. 5. There are statistically significant differences between the pre and post measurement in the decision-making skill of primary school principals in Bouira. 6. There are statistically significant differences between pre and post measurement in the strategic planning skill of primary school principals in Bouira. 7. There are no statistically significant differences between pre and post measurement in the skill of change of primary school principals in Bouira. In light of the findings of the current study, the following recommendations can be made: - The necessity of spreading the culture of strategic leadership skills and emphasizing its correct concept and importance in the educational institution. - Adoption of holding seminars and workshops by officials in educational supervision centers to develop strategic leadership skills for school principals, and to increase their awareness in terms of knowledge and practice. - Working on the continuity of providing training programs in leasing to all school principals, due to their great effectiveness in achieving the desired goals. Preparing programs to qualify educational leaders from school principals before they exercise their leadership duties. - Work to enhance the level of strategic leadership skills of managers. Training the specialized components to supervise the training processes, instead of the professors whose performance is mostly theoretical. - A proposal to move away from stereotypical and traditional policies and procedures in identifying training needs in order to achieve more flexibility in the training strategy, in order to achieve harmony between knowledge, skills and capabilities with rapid changes in technology. - The senior management should focus on school principals and involve them in the change process as they are the focus of their attention and have a large degree of awareness, and he must follow their reactions to avoid the exacerbation of resistance to change that the initiative may fail from its foundation or hinder it from reaching the desired goals in a timely manner, providing the requirements for change and preparing The physical environment to receive it and ensure their acceptance and support for this change.
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27624
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
merzoug-naima.pdf2,99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.