Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27653
Title: الذكاء الاجتماعي -المواقف السلوكية اللفظية -وعلاقته بالتحصيل الدراسي في مادة البيداغوجيا لطلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية ورقلة
Authors: عبد الكريم, بن عبد الواحد
سمير, بالمهدي
Keywords: الذكاء الاجتماعي
التحصيل الدراسي
طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
البيداغوجيا الدراسية
social intelligence
academic achievement
applied pedagogy.
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة الذكاء الاجتماعي وعلاقته بالتحصيل الدراسي في مادة البيداغوجيا التطبيقية لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية في جامعة ورقلة، باستخدام المنهج الوصفي التحليلي على عينة قدرها (20) طالب تم اختيارهم بطريقة عشوائية، وبالاعتماد على مقياس الذكاء الاجتماعي لـــ(احمد الغول) ونتائج التحصيل الدراسي للسداسي الأول للطلبة في مادة البيداغوجيا التطبيقية، وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات بواسطة برنامج spss توصلنا إلى النتائج التالية: مستوى الذكاء الاجتماعي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية منخفض، كما أن مستوى التحصيل الدراسي في مادة البيداغوجيا التطبيقية لدى الطلبة جيد جدا، في حين وجدنا أنه لا توجد علاقة ارتباطيه دالة إحصائيا بين مستوى الذكاء الاجتماعي والتحصيل الدراسي في مادة البيداغوجيا التطبيقية لدى الطلبة عينة الدراسة
The current study aimed to know social intelligence and its relationship to academic achievement in applied pedagogy among students of the Institute of Science and Techniques of Physical and Sports Activities at the University of Ouargla, using the descriptive analytical approach on a sample of (20) students who were randomly selected, and based on the social intelligence scale of (Ahmed). AlGhoul) and the results of the academic achievement of the first semester of students in applied pedagogy, and after statistical processing of the data using the spss program, we reached the following results: The level of social intelligence among the students of the Institute of Science and Technology of Physical and Sports Activities is low, and the level of academic achievement in the applied pedagogy of the students is very good, while we found that there is no statistically significant correlation between the level of social intelligence and academic achievement in the applied pedagogy of the sample students
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27653
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
سمير بالمهدي.pdf827,04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.