Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27851
Title: مستوى القیادة الإبداعیة وٕادارة الوقت لدى مدیري المدارس الابتدائیة د ا رسة میدانیة في ولایة المسیلة The Level of Primary School Headmasters’ Creative Leadership and Time Management
Authors: مختار براهیمي
سامیة براهیمي
Keywords: Leadership
Creativity
Creative Leadership
Time Management
Issue Date: 31-Mar-2022
Series/Report no.: Volume 14, Numéro 1 2022;
Abstract: الوصفي التحلیلي، ولتحقیق هدف الد ا رسة تم الاعتماد على الاستبیان كأداة لجمع البیانات، حیث تم بناء أداة لإدارة الوقت اشتملت على ( 34 ) فقرة وأخرى للقیادة الإبداعیة اشتملت على ( 31 ) فقرة، تكّون مجتمع الد ا رسة من ( 492 ) مدی ا ر، ومنه تم اختیار عینة عشوائیة بلغ عدد أف ا ردها ( 197 ) فردا، استجاب منهم ( 154 ) فردا بنسبة ( 31,30 %) من المجتمع الأصلي. لتحلیل استجابات أف ا رد العینة. ومن خلال درجات أف ا رد عینة (SPSS) وباستخدام برنامج الرزم الإحصائیة للد ا رسات الاجتماعیة البحث، توصلت الد ا رسة إلى عدد من النتائج أهمها: -ارتفاع مستوى القیادة الإبداعیة لدى مدیري المدارس الابتدائیة في المسیلة. -ارتفاع مستوى إدارة الوقت لدى مدیري المدارس الابتدائیة في المسیلة. -وجود علاقة ارتباطیة إیجابیة بین القیادة الإبداعیة وٕادارة الوقت لدى مدیري المدارس الابتدائیة في المسیلة This study aims to identify primary school headmasters’ creative leadership and time management levels in M’sila district. The descriptive analytical method was selected for this study. To achieve its objectives, the questionnaire was used as the main data collection tool. A test for time management, which is comprised of 34 items, was constructed, in addition to another test for creative administration involving 31 items. The population of this study is 492 headmasters from which a sample of 197 were selected randomly. Out of the selected sample, a number of 154 of the participants responded with a percentage of 31.30% from the real population. The SPSS is used analyze the data obtained from the samples’ responses. From the analysis of respondents’ scores it was found that: -The level of primary school headmasters’ creative leadership is high. -The level of primary school headmasters’ time management is high. -There is a strong positive correlation between creative administration and time management among primary school headmasters
Description: مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27851
ISSN: 2170-1121
Appears in Collections:numéro 50 SSH V14 N1 2022

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S5019.pdf243,94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.