Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27879
Title: أثر اليوتوب في تعلم المهارات الحركية خلال حصة التربية البدنية والرياضية لتلاميذ الطور الثانوي دراسة ميدانية بثانوية مبارك الميلي – ورقلة -
Authors: حمايمي, محرز
عبيدلي, عبد العالي
كيوص, عبد الرزاق
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر اليوتوب في تعلم المهارات الحركية خلال حصة التربية البدنية والرياضية لتلاميذ الطور الثانوي فتمثلت مشكلة الدراسة بالسؤال الرئيس التالي: ما أثر إستخدام اليوتوب لتعلم التلاميذ للمهارات الحركية المدرجة ضمن مادة التربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي ؟ وينبثق عن السؤال الرئيس الأسئلة الفرعية التالية:  هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين الإختبار القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في تعلم مهارة تنطيط كرة اليد من خلال مشاهدتها في اليوتوب ؟  هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين الإختبار القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في تعلم وضعية انطلاق سباق السرعة من خلال مشاهدتها في اليوتوب ؟  هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين الإختبار القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في تعلم مهارة التصويب في كرة السلة من خلال مشاهدتها في اليوتوب ؟ هل هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين الإختبار القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في تعلم مهارة إرتقاء القفز الطويل من خلال مشاهدة اليوتوب ؟ وإستخدمنا في هذه الدراسة المنهج التجريبي لمجموعتين ضابطة وتجريبية مع قياس قبلي وبعدي ، بحيث درست المجموعة الضابطة بالطريقة الإعتيادية مع أستاذهم، بينما تعلمت المجموعة التجريبية بإستخدام الفيديو التعليمي على منصة اليوتوب ، وتم تطبيق الدراسة على عينة قصدية مكونة من 24 تلميذ كلهم ذكور يدرسون في ثانوية مبارك الميلي بورقلة. وقد تم جمع البيانات ومعالجتها إحصائيا عن طريق برنامج الإكسال (Office Excel) فاستخدمنا اختبار (ت) للفروق بين متوسطي عينتين مستقلتين وأرفقنا النتائج بالتمثيل البياني في صورة منحنيات بيانية . وجاءت نتائج الدراسة لتؤكد فاعلية أثر اليوتوب في تعلم المهارات الحركية في حصة التربية البدنية كما الحال في فاعلية تعلم نفس الحركات في حصة التربية البدنية عند الدراسة بالطريقة الاعتيادية عن طريق الأستاذ، حيث أظهرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجة المجموعتين الضابطة والتجريبية على حد سواء لصالح الاختبار البعدي. وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج تم وضع عدد من التوصيات أهمها: تتوالى التحديثات في مجال تكنولوجيا التعليم الإلكتروني بشكل متسارع ، مما يستدعي إعداد خطة إستراتجية تستهدف إدماج المدرسون بشكل دائم في برامج تدريبية داعمة لكفاءة الأداء ، وهذا يستدعي رسم مسار واضح المعالم لاستدامة الكفاءة في هذا المجال. إعداد خطة إستراتجية تستهدف إدماج المدرسون بشكل دائم في برامج تدريبية داعمة لكفاءة الأداء على منصة اليوتوب، وهذا يستدعي رسم مسار واضح المعالم لاستدامة الكفاءة في هذا المجال. يجب توجيه انتباه المدرسين وأهل الاختصاص إلى مفهوم وأهمية الفيديو التعليمي من خلال اليوتوب كطريقة حديثة للتدريس باستخدامها من حيث المنهجية العلمية والتدرج أثناء التدريس . يجب تدعيم طريقة التعليم من خلال اليوتوب من طرف الأساتذة في تدريسهم للتلاميذ وتركيزهم على هذا الأسلوب والذي أكد فعاليته ميدانيا
The study aimed at dicovering the impact of YOU TUBE in students’ learning qualified movement during sports sessions in high schools ; the study was represented inthe following question : « What is the impact of using YOU TUBE in learing qualified movements in sports sessions for high school students ? » Deriving these subquestions from the main question : *Is there defferences with statistical signification between the pre-test and the after test among the group in learningskillful quicking handball during watching YOU TUBE ? *Is there defferences with statistical signification between the pre-test and the after test among the group in learning in the speed race departure during watching YOU TUBE ? * Is there defferences with statistical signification between the pre-test and the after test among the group in learning skillful kicking in basketball during watching YOU TUBE ? * Is there defferences with statistical signification between the pre-test and the after test among the group in learning skillful in high jumping during watching YOU TUBE ? We used in this study an experimental methodology for two groups and experiments with the measurment « pre and after » ,in which the group ordinary way with their teacher, but the experimental group learnt by using learning videos on YOU TUBE stage, i twas applied on a purpose sample of 24 male students in MBAREK ELMILLI high school in Ouargla . The supplies were gathered and checked with the OFFICE EXCEL program and we used the « T » test of defferences between two separated medium samples ,we accompagned our findings with a figure of graphic displies. The findings of this study came to insure the effeciency of « YOU TUBE » in a skillful learning of movements during sports sessions as far as learning the same movements by the ordinary way with their teachers ,in which these findings show the significant statistics defferences between the medium degree in the two groups the experimental and in the same wayfor the after test. In the light of what we reach from this ,some suggestions the main ones : - Succissive renewing with high speed of electronical technology learning which leads to strategical plan that aimed at integrating the schoolars parmanentaly in a program of reinforcing training ;that also leads to draw asraight path in qualified way. - Preparing a strategic plan that aimed at integrating the schoolars parmanentaly in a program of reinforcing performing the YOU TUBE stage ;that also leads to draw asraight path in qualified way. - Must show to specialists the meaning and the importance of learning videos of YOU TUBE as away of a recent methode of scientific learning during teaching. Must reinforce the learning way from YOU TUBE by teachers for their students and focus on the new style in feilds
Description: التخصص: إتصال جماهيري ووسائط جديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/27879
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
abidli-abdelali.pdf517,88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.