Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28054
Title: دور القيادة الخادمة في تعزيز الالتزام التنظيمي دراسة ميدانية لعينة من العاملين لدى الوحدة الولائية لاتصالات الجزائر "ورقلة
Authors: قداش, سمية
بوخطة, إكرام
غربي, عائشة
Keywords: القيادة
القيادة الخادمة
التزام تنظيمي
القائد
leadership
organizational commitme
leader servant leadership
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى معرفة دور القيادة الخادمة في تعزيز الالتزام التنظيمي في مؤسسة اتصالات الجزائر "وحدة ورقلة"، وقد تم الاعتماد على الإستبانة كأداة رئيسية لجمع المعلومات، حيث طبقت على عينة قدرها 86 عامل من المؤسسة محل الدراسة، كما تم تحليل البيانات الواردة في الاستبيانات عن طريق استخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (Spss) نسخة 19 ولأجل اختبار فرضيات الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي ومنهج دراسة حالة، وخلصت الدراسة إلى عدم نتائج أهمها: يمتاز عمال مؤسسة اتصالات الجزائر "وحدة ورقلة" بمستوى مرتفع من الالتزام التنظيمي ،ويوجد مستوى مرتفع لسلوكيات القيادة الخادمة من وجهة نظر عمال مؤسسة اتصالات الجزائر "وحدة ورقلة" كما توجد علاقة ارتباطية طردية قوية بين القيادة الخادمة والالتزام التنظيمي من خلال أهم بعدين في القيادة الخادمة والأكثر تأثير في تعزيز الالتزام التنظيمي هما: مساعدة المرؤوسين على التطور والنجاح والتصرف بأخلاق، كما أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لإجابات أفراد عينة الدراسة حول الالتزام التنظيمي لدى عمال المديرية الجهوية للاتصالات الجزائر ورقلة تعزى لاختلاف خصائصهم الشخصية
The study aimed to know the role of the servant leadership in enhancing the organizational commitment in the Algerian Telecom Corporation "Wehdat Ouargla". The questionnaire was used as a main tool for gathering information, as it was applied to a sample of 86 workers from the institution under study. The data contained in the questionnaires were also analyzed. By using the Statistical Package for Social Sciences (Spss) version 19, and in order to test the hypotheses of the study, the descriptive approach and the case study method were used, and the study concluded that the most important results were not: The workers of Algeria Telecom "Unity of Ouargla" have a high level of organizational commitment, and there is a high level of behaviors. Servant leadership from the point of view of the workers of the Algerian Telecom Corporation "Unity and Ouargla". There is also a strong positive correlation between servant leadership and organizational commitment through the two most important dimensions of servant leadership, and the most influential in enhancing organizational commitment are: Helping subordinates to develop, succeed and act ethically. There are statistically significant differences in the answers of the study sample individuals about the organizational commitment of the workers of the Regional Directorate of Communications Algeria and Ouargla due to the difference in their characteristics. For personality.
Description: إدارة الموارد البشرية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28054
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
boukata-gharbi.pdf885,54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.