Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28112
Title: إستخدام الصورة المفبركة في التضميل الإعلامي عبر الفايسبوك د ا رسة ميدانية من وجية نظر الأساتذة الجامعيين
Authors: جيتي, نادية
بكوش, صبيحة
Keywords: الاستخدام
الصورة المفبركة
التضميل الإعلامي
الأساتذة الجامعيين.
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Citation: 2020
Abstract: تسعى ىذه الد ا رسة إلى معالجة ظاىرة إستخدام الصور المفبركة في التضميل الإعلامي عبر الفايسبوك ، الذي بدوره شكل فضاء لانتشار الأخبار الكاذبة والصور المفبركة ،برزت الحاجة إلى وضع آليات لمكافحة مختمف أساليب التضميل الإعلامي الموجية ضد الجميور المتمقي. وىي عبارة عن د ا رسة وصفية ميدانية حيث إعتمدنا في د ا رستنا عمى المنيج الوصفي لوصف وتحميل ظاىرة تداول الصور المفبركة عبر صفحات الفايسبوك بيدف تضميل المتمقي كما إعتمدنا عمى أداة الاستبيان الالكتروني عمى عينة عشوائية بسيطة قواميا 31 مفردة من الأساتذة الجامعيين بمختمف تخصصاتيم. وقد توصمت الد ا رسة إلى النتائج التالية: -ب ينت الد ا رسة أن سبب فبركة الصور عبر الفايسبو ك ىو رغبة المستخدم في تغيير الروتين اليومي ومحاولة إيجاد متنفس لتفريغ طاقاتو وانفعالاتو والتعبير عن أفكاره حيث وجد ضالتو عبر صفحات الفايسبوك. -ب ينت الد ا رسة أن لمصورة تأثير كبير في الإتجاىات السياسية للأساتذة الجامعيين ولدييا القدرة عمى التأثير وتغيير الآ ا رء والاتجاىا ت حول الأحداث والقضايا حسب السياق الذي توضع فيو. -ب ينت الد ا رسة أن الإشباعات التي حققيا المستخدم من خلال فبركة الصور عبر الفايسبوك كانت بيدف تكوين أ ا رء واتجاىات نحو الأحداث وىذا يعود إلى ىدف المستخدم الأساسي في توجيو المتمقين نحو قضايا معينة والتركيز عمييا دون غيرىا. - بينت الد ا رسة أن الصورة أكثر تأثي ا ر من الخبر تمعب دو ا ر أساسيا في مواقع التواصل الاجتماعي لما تممكو من قوة في التأثير وتغيير الآ ا رء والاتجاىات. -ب ينت الد ا رسة أن الفايسبوك يعد موقع يفتقر إلى المصداقية يعود ىذا التقييم إلى كونو بيئة خصبة لإنتشار الأخبار الكاذبة والمغموطة والمفبركة دون قيود ردعية لمثل ىاتو الأفعال.
You seek this study to address the phenomenon of use of flouring images in media abission via facebook which turn a space form to spread false news and fluid images the to devlop mechanisms to combat various media analysis against the receiver.it is a field descriptive study where we adopted our study on the transitional process to describe and analyze the phenomenon of trading images through the facebook pages with the view of the ability to mislead the receiver as we adopted the electronic survey tool on a simple random sample of a total of 31 university professors in various disciplines. The study has reached the following result:  The study shown that the image of the pictures via facebook is the desire of the user to change the daily routine and try to find a dazzling to empty its energies and effeciency and escpressing his ideas where it is found by via facebook pages.  The study shown that the image has a significant imapact on the political trends of university professors and has the ability to influence change and viewing views on events and issues according to the contesct where it is placed.  The study shown that the prophecies that the user achieved through the facebook was the consqueent view of views and trends on the events and this returns to the main user gool in the direction of the recipient on certain issues and focusing on it.  The study shown that the image is more influential that the news plays an essenticl role in social networking sites for what is in force in the impact and change of views and trends.  The study shown that facebook is a sit that locks credibility to this evaluation due to being a fertile envirmment for the failure of false news and information that is not restricted without retired restriction to such shetters.
Description: تخصص: الاتصال الجماىيري والوسائط الجديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28112
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bakouche-sabiha1,33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.