Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28124
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorرجم, خالد-
dc.contributor.authorعانو, العالية-
dc.contributor.authorرقاب, فتيحة-
dc.date.accessioned2022-04-18T08:52:10Z-
dc.date.available2022-04-18T08:52:10Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28124-
dc.descriptionإدارة الموارد البشريةen_US
dc.description.abstractتهدف الدراسة إلى معرفة مدى تأثير العوامل التنظيمية على التشارك المعرفي من خلال دراسة ميدانية في القطب الجامعي03 بجامعة قاصدي مرباح ورقلة، اعتمدنا في الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي واستخدامنا كل من الاستبيان و المقابلة كأدوات لجمع المعلومات، إذ تم إجراء مقابلات مع عينة عشوائية من الأساتذة حول مستوى العوامل التنظيمية، وبالنسبة للاستبيان وزع على عينة قصدية بلغت 196 أستاذ بالقطب الجامعي 03 بجامعة قاصدي مرباح ورقلة، وقد تم تحليل النتائج بالاعتماد على برنامج SPSS نسخة 22 و باستخدام مجموعة من الأدوات و الأساليب الإحصائية، توصلت الدراسة إلى أن هناك مستوى توافر مرتفع للتشارك المعرفي بين الأساتذة يعود إلى اهتمامهم بتحسين معارفهم و اكتساب معارف جديدة، و مستوى توافر متوسط من العوامل التنظيمية حيث كان الهيكل التنظيمي الأكثر تأثيرا على التشارك المعرفي، كما أن هناك علاقة طردية متوسطة بين العوامل التنظيمية والتشارك المعرفي، وكذا مع عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لإجابات أفراد العينة حول التشارك المعرفي تعزى للمتغيرات الشخصية والوظيفية (العمر، الخبرة، الدرجة العلمية) في حين توجد فروق للمتغيرين (الجنس، الكلية).en_US
dc.description.abstractThe study aims to know the extent of the influence of organizational factors on cognitive sharing through a field study at the university pole 03 at the University of Qasidi Marbah Ouargla. In the study, we relied on the descriptive and analytical approach and used both the questionnaire and the interview as tools to collect information. Interviews were conducted with a random sample of professors about The level of organizational factors, and as for the questionnaire, it was distributed to a purposive sample of 196 professors at the university pole 03 at the Qasidi Marbah Ouargla University, and the results were analyzed depending on the SPSS program version 22 and using a set of statistical tools and methods, the study concluded that there is a high level of availability for cognitive sharing Among the professors, it is due to their interest in improving their knowledge and acquiring new knowledge, and the average level of availability of organizational factors, where the organizational structure was the most influential on knowledge sharing, and there is a moderate direct relationship between organizational factors and cognitive sharing, as well as with no statistically significant differences for answers The sample members on cognitive sharing are attributed to the personal and functional variables (age, experience, academic degree), while there are differences for the two variables (A For sex, college).-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالعوامل التنظيميةen_US
dc.subjectإدارة المعرفةen_US
dc.subjectالتشارك المعرفيen_US
dc.subjectالمعرفةen_US
dc.subjectOrganizational factorsen_US
dc.subjectcognitive sharingen_US
dc.subjectknowledge managementen_US
dc.subjectknowledgeen_US
dc.titleأثر العوامل التنظيمية على التشارك المعرفي دراسة ميدانية في القطب الجامعي 30 بجامعة قاصدي مرباح - ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Reghab-Anou_compressed(1).pdf901,91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.