Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28300
Title: "النسق الأسري كما يدركه التلميذ ذو عسر الكتابة في الطور المتوسط" دراسة ميدانية لأربع حالات من تلاميذ الطور المتوسط في ولاية ورقلة
Authors: بن مجاهد, فاطمة الزهراء
حساني, شهرزاد
زايدي, زينب
Keywords: عسر الكتابة
النسق الأسري
اختبار الإدراك الأسري
اختبار النسخ و الإملاء.
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة لدراسة النسق الأسري كما يدركه التلميذ ذو عسر الكتابة في الطور المتوسط. اعتمد البحث على منهج دراسة الحالة نظرا لقلة انتشار هذا الاضطراب وندرته ،ثم تم تحليل مضمون نتائج الاختبارات.هذا وقد تكونت عينة البحث من أربعة حالات (تلاميذ ) يدرسون بصفوف: الأول، الثاني ،الرابع من الطور المتوسط بولاية ورقلة تم تشخيصهم ( تشخيصا أوليا)بعسر الكتابة حيث خضعوا لاختبارات تقيس كلا من: عسر الكتابة ( اختبار نسخ و الإملاء ) والإدراك الأسري لتلميذ(اختبار الإدراك الأسري FAT (. أثبتت نتائج اختبارات أن اضطراب عسر الكتابة ما هو إلا اضطراب أو صراع يتمتع به النسق الأسري لتلميذ ترجمة في عملية الكتابة كالحرمان العاطفي والدي أو أب ضاغط أو إهمال من طرف أحد الوالدين كما وجدنا في دراستنا .وهذا ما أثبت صدق فرضيات بحثنا لكن يتوجب القيام بالمزيد من الدراسات في هذا المجال مع عدد أكبر من الحالات .
This study aims to study the family pattern as perceived by the dyslexic student in the intermediate stage. The research was based on a case study approach due to the low prevalence and rarity of this disorder, then the content of the test results was analyzed. The research sample consisted of four students studying in classes: the first, the second ,Fourth of the intermediate stage in the state of Ouargla they were diagnosed(preliminary diagnosis)with dyslexia, where they underwent tests that measured both: dyslexia (transcription and spelling test) and the family cognition of a student(FAT). The results of the tests proved that the dyslexia disorder is nothing but a disorder or conflict that the family pattern of a translation student enjoys in the writing process, such as parental emotional deprivation, a pressure parent, or neglect on the part of one of the parents, as we found in our study. This proved the validity of our research hypotheses, but more studies should be done in this area with a greater number of cases.
Description: التخصص :علم النفس العيادي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28300
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hasani-chahrazad.pdf1,86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.