Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28302
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبن شويحة, بشير-
dc.contributor.authorأمينة, مناصرية-
dc.contributor.authorمعمري, صفاء-
dc.date.accessioned2022-04-20T09:56:08Z-
dc.date.available2022-04-20T09:56:08Z-
dc.date.issued2020-11-20-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28302-
dc.descriptionإدارة أعمالen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى معرفة أثر تمكين العاملين على جودة الخدمة المقدمة في مؤسسة موبيليس "ولاية ورقلة"، ولتحقيق أهداف الدراسة تم بناء استبيان مكون من 46فقرة تشمل خمسة أبعاد لتمكين العاملين والمتمثلة في (تفويض السلطة، حرية والاستقلالية، بناء فريق العمل، مشاركة بالمعلومات، تدريب العاملين) وخمسة أبعاد جودة الخدمة والمتمثلة في (الملموسية، الاعتمادية، الاستجابة، الأمان، التعاطف) وقد اشتملت عينة الدراسة على50عامل بالمؤسسة محل الدراسة متمثلين في (عون تنفيذي، إطار رئيس، إطار تحكم) ولأجل اختبار فرضيات الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي ومنهج دراسة تم اعتماد في تحليل البيانات الواردة في الاستبيانات عن طريق استخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (Spss). وأظهرت نتائج الدراسة الميدانية ما يلي: -وجود تمكين العاملين وجودة الخدمة بدرجة عالية مع تأثير قوي تمكين العاملين على جودة الخدمة في مؤسسة موبيليس ولاية ورقلة، وأن تمكين العاملين له أثر على فعالية جودة الخدمة، ويتجسد ذلك من خلال ثلاثة أبعاد تدريب العاملين وحرية الاستقلالية يليه بعد مشاركة المعلوماتen_US
dc.description.abstractThis study aims to know the effect of empowering workers on the quality of the service provided in the "Wilaya of Ouargla" Foundation, To achieve the goals of the study, a questionnaire consisting of 46 paragraphs was built, which includes five dimensions to empower workers, which is (delegation of authority, freedom and independence, team building, information sharing, employee training) and five dimensions of quality of service represented in (tangibility, reliability, response, safety, sympathy) The sample of the study included 50 workers at the institution under study, represented in (executive help, main framework, control framework). In order to test the study hypotheses, the descriptive approach was used and a study approach was adopted in analyzing the data contained in the questionnaires by using the Statistical Package for Social Sciences (Spss) The results of the field study showed the following: - Existence of employee empowerment and high quality of service with a strong impact empowering employees on quality of service in the Mobilis Foundation, Ouargla, and that employee empowerment has an impact on the effectiveness of quality of service, and this is embodied through three dimensions of employee training and freedom of independence, followed by information sharing.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectتمكين العاملينen_US
dc.subjectتدريب العاملينen_US
dc.subjectتفويض السلطةen_US
dc.subjectجودة الخدمةen_US
dc.subjectفريق العملen_US
dc.subjectEmpowerment of employeesen_US
dc.subjectemployeetrainingen_US
dc.subjectservice qualityen_US
dc.subjectdelegation of authorityen_US
dc.subjectdelegation of authorityen_US
dc.subjectwork teamen_US
dc.subjectservice qualityen_US
dc.titleأثر تمكين العاملين في تحسين جودة الخدمة دراسة حالة المؤسسة موبيليس بولاية ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
amina mnasria-maamri safaa.pdf3,93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.