Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28314
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorفرحي, نعيمة-
dc.contributor.authorفرحي, أسماء-
dc.date.accessioned2022-04-20T10:34:43Z-
dc.date.available2022-04-20T10:34:43Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28314-
dc.descriptionإدارة أعمالen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر التسويق الداخلي في تحقيق الرضا الوظيفي لدى عمال شركة هندسة الكهرباء والغاز –تقرت-، و قد تحددت الدراسة بمغير مستقل وهو التسويق الداخلي بأبعاده الخمسة وهي: التوظيف، التدريب، الإتصال الداخلي، التحفيز والتمكين وعلاقته بالمتغير التابع وهو الرضا الوظيفي. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم إستمارة إستبيان لغرض جمع البيانات من العينة المستهدفة، وتم إستخدام برنامج الحزمة الإحصائية Spss من أجل تحليل البيانات وإختبار فرضيات الدراسة، و التي توصلت إلى مجموعة من النتائج أهمها أن هناك علاقة إرتباط قوية بين التسويق الداخلي بمختلف أبعاده والرضا الوظيفي، إضافة إلى أنه توجد فروقات ذات دلالة إحصائية للرضا الوظيفي لدى العمال تعزى للجنس، العمر والخبرةen_US
dc.description.abstractThis study aims to identify the impact of internal marketing on achieving job satisfaction among workers of the Electricity and Gas Engineering Company -Touggourt -. The study was determined by an independent variable, which is internal marketing with its five dimensions: employment, training, internal communication, motivation and empowerment, and its relationship with the dependent variable, which is job satisfaction. In order to achieve the objectives of the study, a questionnaire form was designed for the purpose of collecting data from the target sample, and the Spss program was used to analyze the data and test the hypotheses of the study, which reached a set of results, the most important of which is that there is a strong correlation between internal marketing in its various dimensions and satisfaction In addition, there are statistically significant differences in the job satisfaction of workers due to gender, age and experience..-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectتسويق داخليen_US
dc.subjectتمكينen_US
dc.subjectإتصال داخليen_US
dc.subjectتحفيزen_US
dc.subjectرضا وظيفيen_US
dc.subjectتوظيفen_US
dc.subjectjob satisfactionen_US
dc.subjecttrainingen_US
dc.subjectempowermenten_US
dc.subjectinternal marketingen_US
dc.subjectrecruitmenten_US
dc.subjectsfactioneinternal communication motivtionen_US
dc.titleأثر التسويق الداخلي في تحقيق الرضا الوظيفي دراسة ميدانية في شركة هندسة الكهرباء والغاز-الوحدة التجارية تقرتen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
asma-farhi.pdf3,29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.