Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28327
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorجعفور, ربيعة-
dc.contributor.authorمحمدي, بسمة-
dc.contributor.authorباباحني, خيرة-
dc.date.accessioned2022-
dc.date.available2022-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28327-
dc.descriptionتخصص: إرشاد وتوجيهen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن الارتباط بين الذكاء الانفعالي واتخاذ القرار لدى عينة من طلبة الجامعة، والكشف عن دلالة الفرق في الارتباط تبعا للتخصص والمستوى الدراسي، وتم الاعتماد على مقياسي (الذكاء الانفعالي، اتخاذ القرار) وذلك بعد التأكد من خصائصها السيكومترية، وتم تطبيقها على عينة قوامها (377) طالبا بجامعة قاصدي مرباح ورقلة للسنة الجامعية 2019/ 2020، وباستخدام الأساليب الإحصائية المتمثلة في معامل الارتباط بيرسون ومعادلة فيشر تم التوصلإلى النتائج التالية: - وجود ارتباط موجب دال إحصائيا بين الذكاء الانفعالي واتخاذ القرار لدى عينة الدراسة. - لا يختلف الارتباط بين الذكاء الانفعالي واتخاذ القرار اختلافا دالا إحصائيا باختلاف التخصص الدراسي (اجتماعي – تطبيقي) لدى عينة الدراسة. - لا يختلف الارتباط بين الذكاء الانفعالي واتخاذ القرار اختلافا دالا إحصائيا باختلاف المستوى الدراسي (ليسانس – ماستر) لدى عينة الدراسة .en_US
dc.description.abstractThe present study aims to reveal the correlationalbetween emotional intelligence and decision-making among a sample of university students,And to tell the extent of the difference in the relationship between them according to specialization and academic level, and to achieve the objectives of the study, two scales were relied on (emotional intelligence, decision-making) after making sure of its characteristics psychometric. This was applied to sample of (377) students at the kassdimerbah university-ouargla for the university year 2019/2020, And using statistical methods represented by the Pearson correlation coefficient and the formula for calculating significance of the differences between the correlation coefficient for fisher the following results have been reached: - There is a positive correlational between emotional intelligence and decision-making in the study sample. - The correlation between emotional intelligence and decision-making does not differ according to the academic specialization (socio-applied) in the study sample. - The correlation between emotional intelligence and decision-making does not differ according to the level ( licentiate- master) of the study sample-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.relation.ispartofseries2020;-
dc.subjectالذكاء الانفعاليen_US
dc.subjectاتخاذ القرارen_US
dc.subjectطلبة الجامعةen_US
dc.titleالذكاء الانفعالي وعلاقته باتخاذ القرار لدى عينة من طلبة الجامعة دراسة ميدانية لدى عينة من طلبة جامعة ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mehamedi-basema.pdf574,95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.