Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28347
Title: أبرز صعوبات تطبيق منهاج الجيل الثاني في مادة اللغة العربية لدى أساتذة السنة الرابعة من التعليم الابتدائي (دراسة ميدانية بمدينة ورقلة)
Authors: محمدي, فوزية
مسعودي, فاطمة
خالدي, فاطمة الزهراء
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2020;
Abstract: تهدف الدارسة الحالية إلى الكشف عن أبرز الصعوبات التي يواجهها أساتذة التعليم الابتدائي في تطبيق منهاج الجيل الثاني ولقد تم طرح التساؤلات التالية: - ما هي أبرز الصعوبات التي تواجه أساتذة السنة الرابعة من التعليم الابتدائي في تطبيق منهاج الجيل الثاني في مادة اللغة العربية؟ - لا يوجد اختلاف في صعوبات تطبيق منهاج الجيل الثاني بين أساتذة السنة الرابعة من التعليم الابتدائي في مادة اللغة العربية باختلاف الجنس(ذكر/ أنثى)؟ - لا يوجد اختلاف في صعوبات تطبيق منهاج الجيل الثاني بين أساتذة السنة الرابعة من التعليم الابتدائي في مادة اللغة العربية باختلاف التخصص القاعدي؟ - لا يوجد اختلاف في صعوبات تطبيق منهاج الجيل الثاني بين أساتذة السنة الرابعة من التعليم الابتدائي في مادة اللغة العربية باختلاف المستوى(ليسانس/ماستر)؟ - لا يوجد اختلاف في صعوبات تطبيق منهاج الجيل الثاني بين أساتذة السنة الرابعة من التعليم الابتدائي في مادة اللغة العربية باختلاف مؤسسة التكوين (جامعي/مدرسة عليا)؟ - لا يوجد اختلاف في صعوبات تطبيق منهاج الجيل الثاني بين أساتذة السنة الرابعة من التعليم الابتدائي في مادة اللغة العربية باختلاف متوسط الأقدمية؟ واعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي الاستكشافي نظرا لملائمته لطبيعة الموضوع حيث تكونت عينة الدراسة من (80) أستاذ وأستاذة التعليم ابتدائي بمدينة ورقلة خلال الموسم الدراسي(2019/2020) ، تم أخذ العينة بطريقة عشوائية بسيطة، حيث تم الاعتماد في جمع البيانات على الاستمارة التي تحتوي على مقياس صعوبات تطبيق منهاج الجيل الثاني لمقرر اللغة العربية من تصميم الطالبتين،وقد تم معالجة النتائج على اختبار(ت) و النسب المؤوية وتحليل التباين الأحادي، ومن ثم التوصل إلى النتائج التالية : - لا يوجد اختلاف في صعوبات تطبيق منهاج الجيل الثاني بين أساتذة السنة الرابعة من التعليم الابتدائي في مادة اللغة العربية باختلاف الجنس(ذكر/ أنثى)؟ - لا يوجد اختلاف في صعوبات تطبيق منهاج الجيل الثاني بين أساتذة السنة الرابعة من التعليم الابتدائي في مادة اللغة العربية باختلاف التخصص القاعدي؟ - لا يوجد اختلاف في صعوبات تطبيق منهاج الجيل الثاني بين أساتذة السنة الرابعة من التعليم الابتدائي في مادة اللغة العربية باختلاف المستوى الدراسي (ليسانس/ماستر)؟ - لا يوجد اختلاف في صعوبات تطبيق منهاج الجيل الثاني بين أساتذة السنة الرابعة من التعليم الابتدائي في مادة اللغة العربية باختلاف مؤسسة التكوين (جامعي/مدرسة عليا)؟ - لا يوجد اختلاف في صعوبات تطبيق منهاج الجيل الثاني بين أساتذة السنة الرابعة من التعليم الابتدائي في مادة اللغة العربية باختلاف متوسط الأقدمية؟
The current course aims to reveal the most significant difficulties faced by primary education teachers in implementing the second-generation curriculum. The following questions have been raised: What are the main difficulties facing the fourth year of primary education teachers in applying the second generation curriculum in Arabic? There is no difference in the difficulties of applying the second generation curriculum among the teachers of the fourth year of primary education in Arabic by sex (male/female)? There is no difference in the difficulties of applying the second generation curriculum among the fourth year's teachers of primary education in Arabic, depending on the basic specialization. There is no difference in the difficulties of applying the second generation curriculum among the fourth year's teachers of primary education in Arabic at different levels (LESSANS/Master)? There is no difference in the difficulties of applying the second generation curriculum among the fourth year of primary education in Arabic at the different institution of formation (university/higher school)? There is no difference in the difficulties of applying the second generation curriculum among the fourth year's teachers of primary education in Arabic, depending on the average seniority? In this study, we relied on the descriptive approach to the exploratory method because of its proper nature of the subject matter, where the sample of the study was formed from (80) professors and primary education professor in Ouargla during the school season (2019/2020), the sample was taken in a simple random manner. The results of the test were processed on the C-test, the collimated ratios and the analysis of the single contrast, thus achieving the following results: There is no difference in the difficulties of applying the second generation curriculum among the teachers of the fourth year of primary education in Arabic by sex (male/female)? There is no difference in the difficulties of applying the second generation curriculum among the fourth year's teachers of primary education in Arabic, depending on the basic specialization. There is no difference in the difficulties of applying the second generation curriculum among the fourth year's teachers of Arabic primary education at the different levels of the school (LESSANS/master)? There is no difference in the difficulties of applying the second generation curriculum among the fourth year of primary education in Arabic at the different institution of formation (university/higher school)? There is no difference in the difficulties of applying the second generation curriculum among the fourth year's teachers of primary education in Arabic, depending on the average seniority?
Description: تخصص:علم النفس التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28347
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
messaoudi-fatima.pdf1,12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.