Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28351
Title: واقع استخدام المعلم لأحدث الإستراتيجيات لتدريس ذوي الاحتياجات الخاصة دراسة ميدانية على عينة من المعلمين بمدينة - ورقلة
Authors: بوضياف, نادية
زعطوط, هاجر
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2020;
Abstract: تهدفالدراسةالحاليةإلىمعرفة واقع استخدام المعلم لأحدث الاستراتيجيات لتدريس ذوي الاحتياجات الخاصة، وتحديد أثرالمستوىالتعليمي وسنواتالخبرةللمعلمين،ولتحقيقأهدافالدراسةقمنا ببناءاستبيانمكون من 43 بندا، وتمتوزيعهعلىعينة مسحية منمعلمين ذوي الاحتياجات الخاصة في المراكز المتخصصة وأقسام الدمج، حيثبلغتعينةالدراسة81 معلم ومعلمة في2020 وقدإستخدمناالمنهجالوصفيالاستكشافيوذلكلملائمتهلطبيعةالدراسة، وتمتالمعالجةالإحصائيةللنتائجبواسطةاستخدامالنسبالمئوية،المتوسطالحسابي، الانحرافالمعياري، وإختبارT.test، معادلةألفاكرومباخ، معامل الارتباط سبيرمان براون، باستخدام البرنامجالإحصائي. SPSS 22 وحاولتالدراسةالإجابةعلىالتساؤلاتالتالية: - ما واقع استخدام المعلم لأحدث الاستراتيجيات لتدريس ذوي الاحتياجات الخاصة ؟ 1. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية فيإستخدام استراتيجيات التدريس الحديثة لدى المعلم بإختلاف المدرسة (مدرسة عادية ومدرسة متخصصة) ؟ 2. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في إستخدام استراتيجيات التدريس الحديثة لدى المعلم بإختلاف المستوى التعليمي(ليسانس ، ماستر ، المعهد التكنولوجي ) ؟ 3. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في إستخدام استراتيجيات التدريس الحديثة لدى المعلم بإختلاف سنوات الخبرة (أقل من 3 سنوات ، 3 سنوات ، أكثر من 3 سنوات ) ؟ وافترضنا أن تتوصلالدراسةإلىالنتائجالتالية : - استخدام المعلم لأحدث الاستراتيجيات لتدريسذوي الاحتياجات الخاصة كانت إيجابية . - توجد فروق ذات دلالة إحصائية فيإستخدام استراتيجيات التدريس الحديثة لدى المعلم بإختلاف المدرسة (مدرسة عادية ومدرسة متخصصة) ؟ - هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في إستخدام استراتيجيات التدريس الحديثة لدى المعلم بإختلاف المستوى التعليمي (ليسانس ، ماستر ، المعهد التكنولوجي )؟ - هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في إستخدام استراتيجيات التدريس الحديثة لدى المعلم بإختلاف سنوات الخبرة (أقل من 3 سنوات ، 3 سنوات ، أكثر من 3 سنوات ) ؟
The current study aims to know the reality of the teacher's use of the latest strategies to teach people with special needs, and to determine the impact of the educational level and years of experience for teachers, and to achieve the objectives of the study, we built a questionnaire consisting of 43 items, and it was distributed to a survey sample of teachers with special needs in specialized centers and integration departments, The study sample reached 81 male and female teachers in 2020, and we used the exploratory descriptive approach for its suitability to the nature of the study, and the statistical treatment of the results was done by using percentages, arithmetic mean, standard deviation, T. test, Alpha Crombach equation, Spearman Brown correlation coefficient, using the statistical program. SPSS 22 The study tried to answer the following questions: What is the reality of the teacher's use of the latest strategies to teach people with special needs? 1. Are there statistically significant differences in the use of modern teaching strategies by the teacher in different schools (regular schools and specialized schools)? 2. Are there statistically significant differences in the use of modern teaching strategies by the teacher with the difference in the educational level (BA, Master, Institute of Technology)? 3. Are there statistically significant differences in the use of modern teaching strategies of the teacher with the difference in years of experience (less than 3 years, 3 years, more than 3 years)? We assumed that the study would reach the following results: The teacher's use of the latest strategies for teaching people with special needs was positive. - Are there statistically significant differences in the use of modern teaching strategies by the teacher in the different school (regular school and specialized school)? - Are there statistically significant differences in the use of modern teaching strategies by the teacher with the difference in the educational level (BA, Master, Institute of Technology)? - Are there statistically significant differences in the use of modern teaching strategies by the teacher with the difference in years of experience (less than 3 years, 3 years, more than 3 years)?
Description: التخصص: علم النفس التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28351
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zaatout-hadjer.pdf675,83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.