Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28405
Title: أثر الالتزام التنظيمي للعاملين في تحسين جودة الخدمات الصحية "دراسة ميدانية في عيادة االضياء _ ورقلة_
Authors: تيشات, سارة
قسيمة, فضيلة
قريدة, فيروز
Keywords: جودة خدمات صحية
التزام تنظيمي
عيادة الضياء-ورقلة
commitment organizational
Al-Dhia Clinic
quality of health services
Issue Date: 2020
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على اثر الالتزام التنظيمي للعاملين في تحسين جودة الخدمات الصحية المقدمة من طرف عيادة الضياء–ورقلة، و لتحقيق هدف الدراسة قامت الباحثتان بتصميم استبانة وزعت على عينة الدراسة والبالغ عددها 46عاملا،تم تحليل البيانات الواردة في الاستبانات عن طريق استخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية( spss)،ولتحقيق هدف الدراسة واختبار فرضياتها تم الاستعانة بالعديد من الأساليب الإحصائية (المتوسطات الحسابية،الانحرافات المعيارية،معامل الارتباط بيرسون،الانحدار الخطي البسيط،الانحدار المتعدد المتدرج)،وخلصت الدراسة لعدة نتائج أهمها : وجود مستوى مرتفع من الالتزام التنظيمي لدى العاملين في المؤسسة محل الدراسة، وجود مستوى مرتفع لجودة الخدمات الصحية التي تقدمها عيادة الضياء –ورقلة، وجود علاقة إيجابية وذات دلالة إحصائية بين الالتزام التنظيمي وجودة الخدمات الصحية في عيادة الضياء- ورقلة، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية لجودة الخدمات الصحية في عيادة الضياء-ورقلة تعزى للمتغيرات الشخصية
this study aims to identify the impact of the organizational commitment organizationalof workers in improving the quality of health services provided by the Al-Dhia Clinic-Ouargla. To achieve the objective of the study, the two researchers designed a survey distributed to the sample of the study of 46 workers, the data in the questionnaires was analyzed by the use of the Social Sciences Statistical Pack Program (SPSS). To achieve the objective of the study and test its criteria, simple linear decline, gradual multiple decline), and the study concluded with several results: There is a high level of organizational commitment on the part of the staff of the institution in question, a high level of quality of health services provided by the Al-Dhia Clinic, a gap, a positive and statistically significant relationship between organizational commitment and quality of health services at the Al-Dhia Clinic,
Description: إدارة أعمال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28405
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fadila ksima-fayrouz graida.pdf2,81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.