Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28479
Title: الاتصال التنظيمي وعلاقته بالرضا الوظيفي للعاملين بالمؤسسة دراسة ميدانية بمديرية الحماية المدنية بولاية ورقلة
Authors: برقية, عائشة
بيرش, عائشة
Keywords: الاتصال التنظيمي
الرضا الوظيفي
الاتصال الصااعد
النازل
الأفقي
المؤسسة
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تدور الدراسة الحالية حول موضوع الاتصال التنظيمي داخل المؤسسة باعتباره من الوظائف الإدارية الضرورية بأبعادها المختلفة، وعليه جاءت الدراسة لتثير إشكالية تدور حول تساؤل رئيسي وهو: كيف ينعكس الاتصال الرسمي على الرضا الوظيفي للعاملين بالمؤسسة؟ وللإجابة على الإشكالية تمت صياغة التساؤلات الفرعية التالية: 1- كيف يساهم نمط الاتصال الرسمي الصاعد في استقرار العامل في عمله 2- كيف يساهم نمط الاتصال الرسمي النازل في رضا العامل عن عمله؟ 3- كيف يساهم نمط الاتصال الرسمي الأفقي في استقرار العامل في عمله؟ وتسعى هذه الدراسة إلى تحقيق هدف أساسي وهو التعرف على العلاقة بين الاتصال الرسمي والرضا الوظيفي للعاملين بالمؤسسة. وقد استدعت الدراسة إلى الاعتماد على الإجراءات المنهجية المتمثلة في المنهج الوصفي بتقنية المسح الشامل كما استخدمت مجموعة من الأدوات لجمع البيانات.وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: • العلاقات بين العمال حسنة، نتيجة للمصالح المشتركة. • احترام الإدارة للعمال،ورضا العمال عن أساليب الاتصال السائدة في المؤسسة. • سهولة اتصال العمال بالإدارة،وذلك إلى قرب المسافة بين الطرفين
The current study is about organizational communication within the organization as one of the necessary administrative functions in its different dimensions, and therefore the study raised a problem that revolves around a main question: How does formal communication affect the career satisfaction of employees in the organization? To respond to the problem, the following sub-questions have been formulated: 1- How the rising formal communication pattern contributes to the worker's stability of his work 2- How does the formal mode of communication contribute to the worker's satisfaction with his work? 3- How does the formal horizontal communication pattern contribute to the stability of the worker in his or her work? The study seeks to achieve the main goal of recognizing the relation between the official contact and the job satisfaction of the employees in the enterprise. The study called for drawing on the methodological procedures of the global survey methodology and used a range of tools for data collection. The study found the following conclusions: • Labor-to-labor relations are good, as a result of common interests. • respect for management of workers, and workers’ satisfaction with the communication methods prevailing in the enterprise. • easy access by workers to the administration, up close to the distance between the two sides.
Description: تخصص:علم الاجتماع تنظيم وعمل
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28479
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
birech-aiccha.pdf818,68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.