Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28615
Title: تــقــيــيــم كــفــــاءة الــبــرامــــج الــتــدريــبــيــة « دراسة حالة مؤسسة اتصالات الجزائر بورقــلة خلال الفترة 2015-2019 »
Authors: بن شويحة, بشير
مبارك, صحره
الضب, سعد
Keywords: التدريب
البرامج التدريبية
التقييم
الكفاءة
training
efficiency
evaluationtraining programs
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على التدريب والبرامج التدريبية المعدة من طرف المؤسسة وتقييم كفاءتها، حيث كان إسقاط الجانب التطبيقي على مؤسسة اتصالات الجزائر (المديرية العملية) بورقلة، واعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي في جمع المعطيات والبيانات المتعلقة بالظاهرة موضوع البحث، وللإجابة على إشكالية البحث واختبار فرضياته تم الاعتماد على الملاحظة العلمية والوثائق المقدمة من طرف المصلحة المشرفة على التدريب وتحسين المستوى والمقابلة الشخصية مع مسؤول مصلحة التدريب، ، إضافة إلى الاستبيان الذي تم توزيعه على عينة مكونة من 70 موظف استفاد من التدريب،كما تم الاعتماد في تحليل بيانات الإستبانة على برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS وبرنامج معالج الجداول Excel، وخلصت الدراسة إلى أن التدريب وتقييم كفاءة البرامج التدريبية في مؤسسة اتصالات الجزائر عنصر فعال، إذ تمثل أحد الركائز الأساسية في جعل العامل داخل المؤسسة فرد مثمر قادر على تحقيق الأهداف وتقديم خدمات وإنتاجية عالية خلال فترات زمنية تدريبية محددة، من خلال تهيئتهم وترك أثر واضح على أداء مهامهم وتطوير خبراتهم في المهام الوظيفية المطلوب أداءها
This study aims to identify the training and training programs prepared by the institution and evaluate its efficiency, Whereas, the implementation of the application was dropped on Algeria Telecom (the operational directorate) in Ouargla, In this study, we relied on the descriptive and analytical approach to collect data and data related to the phenomenon in question. In order to answer the research problem and test its hypotheses, the scientific observation and documents provided by the department supervising training and improving the level were relied upon, and the personal interview with the official of the training department, In addition to the questionnaire that was distributed to a sample of 70 employees who benefited from the training, The analysis of the questionnaire data was also based on the SPSS program and the Excel table wizard program, The study concluded that training and assessing the efficiency of training programs in Algeria Telecom is an effective component, One of the main pillars was to make the worker inside the organization a fruitful individual capable of achieving goals and providing services and high productivity during specific training periods by preparing them and leaving a clear impact on the performance of their tasks, and by developing their expertise in the job tasks to be performed.
Description: إدارة أعمال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28615
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mebark sahra-saad edab.pdf1,97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.