Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28644
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorمناصرية, رشيد-
dc.contributor.authorبن موسى, منى-
dc.date.accessioned2022-04-25T09:46:36Z-
dc.date.available2022-04-25T09:46:36Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28644-
dc.descriptionإدارة أعمالen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى معرفة أثر إدارة معرفة الزبون على الاحتفاظ به،والعلاقة بينهما، حيث تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لدراسة الموضوع كما تم الاعتماد على أسلوب دراسة الحالة من خلال الملاحظة العلمية والمقابلة الشخصية والاستبيان كأداة رئيسيه لجمع المعلومات،واقتصرت عملية التوزيع على عينة عشوائية بسيطة ، بحيث بلغ حجم عينة الدراسة (38) فردمن أفراد المديرية الجهوية لمؤسسة موبيليسبورقلة، بعد تحليل البيانات الواردة في الاستمارات عن طريق استخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية(spss)"نسخة 19"،توصلت الدراسة إلى عدة نتائج منها وجود مستوى عالي وجيد من إدارة معرفة الزبون والاحتفاظ بالزبون، العلاقة الارتباطية بين المتغير المستقل إدارة معرفة الزبون والمتغير التابع الاحتفاظ بالزبون علاقة طردية قوية،بعد المعرفة من الزبون أكثر أبعاد إدارة معرفة الزبون أهمية في تحقيق الاحتفاظ بالزبونen_US
dc.description.abstractThis study aimed to know the impact of customer knowledge management on customer retention in addition to identifying the relationship between study variables, and the descriptive analytical approach was used to study the topic, and the case study approach was relied upon through scientific observation, personal interview and questionnaire as a main tool for gathering information, and the process was limited to Distribution on a simple random sample, so that the number of the study sample reached (38) individuals in Mobilis administration, and the data contained in the forms were analyzed by using the statistical package program for social sciences (spss) "version 19", and the study concluded that there is a high and good level From customer knowledge management and customer retention, the correlation between the independent variable The customer knowledge management and the dependent variable Customer retention is a strong direct relationship, after customer knowledge the most important aspect of customer knowledge management is in achieving customer retention.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectإدارة معرفة الزبونen_US
dc.subjectزبونen_US
dc.subjectاحتفاظ بالزبونen_US
dc.subjectcustomer knowledge managementen_US
dc.subjectcustomerretentionen_US
dc.titleأثر إدارة معرفة الزبون على الاحتفاظ بالزبون حالة المديرية الجهوية موبيليس-ورقلة-(2019-2020)en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mona-ben mossa.pdf2,96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.