Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28720
Title: البرامج الاجتماعية في القنوات التلفزيونية الجزائرية الخاصة لسنة 2019 -دراسة تحليلية لقناة الشروق TV لبرنامج افتح قلبك-
Authors: قوجيل, مروة
بايوسف, مسعودة
Keywords: البرامج الاجتماعية
قضايا الإجتماعية
قناة الشروقTVعلى اليوتيوب
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2020;
Abstract: تناولت هذه الدراسة موضوع"البرامج الاجتماعية في القنوات التلفزيونية الجزائرية الخاصة"،حيث تسعى إلى معرفة أهم القضايا الاجتماعية المتضمنة لبرنامج "افتح قلبك لموسم الثالث،"والتي يتم الكشف عن الانعكاسات التي تحدثها وتتبع أهمية هذه الدراسة من خلال التركيز على البرامج الاجتماعية ،وإلقاء نظرة على القنوات التلفزيونية خاصة ،وكذا التعرف على القيم المتواجدة في البرنامج . تهدف هذه الدراسة إلى معرفة كيفية معالجة البرنامج الإجتماعي لقناة الشروقTV لسنة 2019في الفترة الممتدة من 15جانفي2019الى غاية06أفريل2019 ،حيث تناولت الجانب الشكلي والموضوعي للفيديوهات المتواجد ة في حساب الرسمي لقناة ،وأين تم انطلاقت التساؤل الرئيسي: كيف عالجت قناة الشروقTVفي معالجة القضايا الاجتماعية في الجزائر؟ والإجابة على هذا التساؤل طرحت مجموعة من التساؤلات الفرعية وهي: -ماهي المواضيع التي ركزت عليها القناة الشروق من خلال البرنامج افتح قلبك؟ -ماهي القيم الاجتماعية التي يحتويها البرنامج افتح قلبك؟ -ماهو الجمهور المستهدف التي ركز عليهابرنامج افتح قلبك؟ استخدمنا في هذه الدراسة المنهج الوصفي بإعتباره المنهج أكثر استخداما في مثل هذه الدراسات، وأداة تحليل المحتوى،وإعتمدنا على المجتمع متاح من فيديوهات لقناة الشروق TVالمتواجدة في اليوتيوب ،والتي حددت ب17فيديو في قناة واخترنا 5من العينة الدراسة،وبعد تحليل توصلنا إلى أن الفضايا ت الجزائرية الخاصة لقناة الشروقTV تعالج القضايا الاجتماعية في الجزائر من خلال البرامج الاجتماعية ،وكما تساهم في نشر الوعي الإجتماعي من خلال العمل على تغيير الإتجاهات والمواقف إزاء قضايا المجتمع.
This study dealt with the topic of "social programs in private Algerian TV channels", where it seeks to know the most important social issues involved in the program "Open your heart for the third season," which reveals the reflections that occur and follow the importance of this study by focusing on social programs, and taking a look On TV channels in particular, as well as learning about the values in the program. This study aims to know how to tackle the social program of the Sunrise TV channel for the year 2019 from 15 January 2019 until 06 April 2019, where it addressed the formal and objective aspects of the videos in the official account of the channel, and where the main question was launched: How did the Sunrise TV channel deal with social issues in Algeria? The answer to this question raised a number of sub-questions, namely: -What topics did Al-Shurooq channel focus on through the program? Open your heart? - What are the social values that the program contains, open your heart? - What is the target audience that focused on the "Open Your Heart" program? In this study, we used the descriptive approach as the method is more used in such studies, and the content analysis tool, and we relied on the community available from videos of Al-Shorouk TV channel found in YouTube, which was identified with 17 videos in a channel and we chose 5 from the study sample, and after analysis we found that the Algerian issues The Chourouk TV channel addresses social issues in Algeria through social programs, and also contributes to spreading social awareness by working to change attitudes and attitudes towards community issues
Description: التخصص:السمعي بصري
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28720
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ghoudjil-maroua.pdf891,37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.