Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28877
Title: التوتر النفسي وعلاقته بدافعية الانجاز الرياضي لدى تلاميذ التعليم الثانوي
Authors: قدور, براهيمي
هشام, مباركي
Keywords: التوتر النفسي
دافعية الانجاز
تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي
الانجاز الرياضي
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: مشكلة الدراسة: هل لتوتر النفسي علاقة بدافعية الانجاز الرياضي لدى تلاميذ التعليم الثانوي ؟ الفرضية العامة للدراسة: هناك علاقة ارتباطية بين التوتر النفسي و دافعية الانجاز الرياضي لدى تلاميذ التعليم الثانوي. الفرضيات الجزئية: • توجد مستويات لتوتر النفسي لدى تلاميذ التعليم الثانوي. • توجد مستويات في دافعية الإنجاز الرياضي لدى تلاميذ التعليم الثانوي. حيث اعتمدنا في دراستنا على مقياسين، مقياس التوتر النفسي الذي أعدته (هدى جلال 2004) و يصلح هذا المقياس لمعرفة مستوى التوتر النفسي لدى عينة البحث، الذي يتكون من 30 عبارة ، كما استخدمنا مقياس دافعية الانجاز الذي قام جوولس 1976بتصميم مقياس نوعي خاص بالمجال الرياضي لمحاولة قياس دافعية الإنجاز الرياضي يتكون من 20 عبارة . ولقد تبنت الدراسة المنهج الوصفي الذي يقوم على القيام بإعداد المقياس حيث نقوم بنسخ العدد الكافي منه و توزيعه على افراد العينة ثم القيام بوضعها في جدول للقيام بتصحيحها . وفي الاخير قمنا بإستعمال spss (معامل الارتباط) اسفرت النتائج النهائية الى وجود علاقة ارتباطية بين التوتر النفسي و دافعية الانجاز الرياضي لدى تلاميذ الثانويstudy: There is a correlation between the psychological stress and the sporting achievement’s Title: The psychological stress and its relationship to the sporting achievement’s motivation among secondary school students The study problem: Does psychological stress relate to the sporting achievement’s motivation among secondary school students? The general hypothesis of the motivation among secondary school students. Partial hypotheses: • There are levels of psychological stress among secondary school students. • There are levels in the sporting achievement’s motivation among secondary school students. For that we relied in our study on two scales, the psychological stress scale which is prepared by (Houdas Jallal 2004) and this is correct to know the level of psychological stress of the research sample, which consists of 30 statements, and we also used the scale of the achievement’s motivation as Jules 1976 designed a qualitative scale for the sporting field to attempt to measure the sporting achievement’s motivation consisting of: 20 phrases. The study adopted the descriptive method for preparing the scale which we copy the sufficient number of it and distribute it on the sample members, then put them in a table to be corrected. Finally, we used spss (correlation coefficient). The final results bring about a correlation between the Psychological stress and the sporting achievement’s motivation among secondary school students.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28877
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مباركي هشام.pdf743,37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.