Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28928
Title: متطلبات الارتقاء بالتعليم المحاسبي الجامعي وفق معايير التعليم الدولية IES - دراسة حالة عينة من الأكاديميين وممارسي مهنة المحاسبة بولاية ورقلة-
Authors: كويسي, محمد
قادري, خلود
Keywords: مهنة محاسبة
معايير تعليم دولية
تعليم محاسبي IES
تعليم عالي
إصلاح محاسبي
accounting education
international education standards IES
higher education
accounting reform
Accounting profession
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تسعى هذه الدراسة إلى معرفة مدى جدوى التوافق مع المعايير الدولية للتعليم من أجل الارتقاء بالتعليم المحاسبي في الجامعة الجزائرية والبحث عن سبل وإمكانية تطبيقها في الوسط التعليمي الجزائري موازاة لما خلفته عملية الإصلاحات المحاسبية في الجزائر سواء على صعيد التعليمي أو المهني، مما يبرز الأهمية البالغة لمتطلبات تطوير التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية. وقد تم إجراء دراسة ميدانية من خلال تصميم إستمارة استبيانية حول إشكالية الدراسة، ووزعت على عينة من المهنيين والأكاديميين في مجال المحاسبة بولاية ورقلة، و بالاستناد على برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS للتمكن من تحليل البيانات التي تم جمعها من العينة المبحوثة. وتوصلت الدراسة إلى أنه رغم ما قامت به الجزائر من إصلاحات إلا أنه لا تزال هناك فجوة و إشكالات وعراقيل تواجه التعليم المحاسبي الجامعي ، مع بروز نوع من التناقض في النظام المحاسبي ككل، وعليه لابد من تطبيق و قبول معايير التعليم الدولية في وسط التعليم المحاسبي الجزائري لمحاولة الرقي والنهوض بالمستوى التعليمي و المهني لتخصصات المحاسبة.
This study seeks to know the extent of the feasibility of compatibility with international standards for education in order to advance accounting education at the Algerian educational milieu parallel to what was left by the process of accounting reforms in Algeria ,whether on the educational or professional level ,which highlights the great importance of the development requirements Accounting education in Algerian universities. A field study was conducted by designing a questionnaire on the problem of the study, and it was distributed to a sample of professionals and academics in the field of accounting in the wilaya of Ouargla, based on the Statistical Package for Social Sciences program SPSS to be able to analyze the data collected from the examined sample. The study found that despite the reforms that Algeria has implemented, there are still a gap, problems and obstacles facing university accounting education, with the emergence of a kind of contradiction in the accounting system as a whole, and therefore international education standards must be applied and accepted in the midst of Algerian accounting education to try The advancement and advancement of the educational and professional level of the accounting majors.
Description: محاسبة جباية معمقة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28928
Appears in Collections:Département des sciences financiéres et comptabilité - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kadri-koloud.pdf1,41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.