Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28949
Title: دور حصة التربية البدنية والرياضية في تنمية المهارات الحياتية
Authors: جمال, تقيق
رابح, بن نونة
Keywords: حصة التربية البدنية والرياضية
تنمية المهارات
المهارات الحياتية
Physical Education and Mathematics class
Life skills
Secondary school pupils
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت دراستنا إلى التعرف على دور حصة التربية البدنية والرياضية في تنمية بعض المهارات الحياتيّة، و المتمثلة في المهارات النفسية (مهارة اتخاذ القرار،الثقة بالنفس) والمهارات البدنية المهارية لدى تلاميذ الطور الثانوي بمدينة ــــ تقرت ــــ، وهي عبارة عن دراسة مسحية لدور حصة التربية البدنية والرياضية في تنمية بعض المهارات الحياتية، وقد عالجنا فرضيات دراستنا باستبيان منظم لهذه الدراسة وعلى عينة قدرت ب 80 تلميذ من تلاميذ الطور الثانوي والتي اختيرت عشوائيا،بحيث استخدمنا في موضوعنا هذا المنهج الوصفي لموافقته لطبيعة الدراسة، وقد استعنا في دراستنا بالدّراسات السّابقة كدليل لاستخلاص النتائج التّالية :  معرفة مدى اكتساب المهارات الحياتية في حصة التربية البدنية و الرياضية لدى تلاميذ الطور الثانوي .  الدور الإيجابي لحصة التربية البدنية و الرياضية في تنمية بعض المهارات الحياتية حسب الممارسة للممارسين.  الدور الإيجابي لحصة التربية البدنية و الرياضية في تنمية بعض المهارات الحياتية حسب متغير الجنس لصالح الذكور
Our study aimed to identify the role of the physical education and sports class in developing some life skills, which are psychological skills (decision-making skill, self-confidence) and the skillful physical skills of secondary school pupils in the city of ــ Touggourt ــ , which is a survey study of the role of the physical education class And mathematics in developing some life skills, and we have dealt with the hypotheses of our study with a structured questionnaire for this study and on a sample estimated at 80 secondary school pupils, which were chosen randomly, so that we used in our topic this descriptive approach in accordance with the nature of the study, and we have used in our study previous studies as a guide to draw the following conclusions :  Knowing the extent of acquiring life skills in the physical education and sports class of secondary school students.  The positive role of the physical and sports education class in developing some life skills according to practice for the benefit of practitioners.  The positive role of the physical education and sports class in developing some life skills according to the gender variable in favor of males
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28949
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بن نونة رابح.pdf588,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.