Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29168
Title: أثر برنامج تدريبي مقترح من الألعاب الصغيرة في تطوير بعض الصفات البدنية _القوة،الرشاقة،المرونة- لدى تلاميذ السنة الأولى طور متوسط
Authors: نجيب, عبابسة
شريفة, دوار
Keywords: برنامج تدريبي
الألعاب الصغيرة
الصفات البدنية
تلاميذ الطور المتوسط
training program
small games
physical characteristics (strength, agility, flexibility)
first-year students
intermediate stage
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفةأثر برنامج تدريبي مقترح من الألعاب الصغيرة في تطوير بعض الصفات البدنية (القوة، الرشاقة، المرونة) لدى تلاميذ السنة الأولى طور متوسط -دراسة ميدانية على تلاميذ السنة أولى متوسط (11-14 سنة) بمتوسطة المجاهد صقر محمد.ورقلة، تمثل مجتمع البحت في تلاميذ السنة أولى متوسط (11-14 سنة) بمتوسطة المجاهد صقر محمد.ورقلة-للسنة الدراسية 2019/2020، وقد تحدد المجال البشري بأفراد عينتها والبالغ عددهم (40) تلميذ في الدراسة الأساسية و(10) في الدراسة الاستطلاعية، وتم اختيار العينة عشوائيا وذلك بغرض تعميم النتائج مستقبلا حيث اشتملت على (40) تلميذ السنة أولى متوسط (11-14 سنة) بمتوسطة المجاهد صقر محمد.ورقلة-للسنة الدراسية 2019/2020 وقسمة الى مجموعتين (20) الأولى ضابطة وثانية (20) تجريبية، حيث يمثل المجتمع الكلي للتلاميذ السنة الأولى متوسط (116) تلميذ(ة) بنفس المتوسطة، وقد تم استعمال المنهج التجريبي في الدراسة واستعمال الحزم الإحصائية في عملية التفريغ SPSSV 20، حيث أظهرت النتائج ما يلي:  ليس هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين الاختبار القبلي والبعدي في تنمية صفة القوة في المجموعة الضابطة.  ليس هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين الاختبار القبلي والبعدي في تنمية صفة الرشاقة في المجموعة الضابطة.  ليس هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين الاختبار القبلي والبعدي في تنمية صفة المرونة في المجموعة الضابطة.  °هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين الاختبار القبلي والبعدي في تنمية صفة القوة في المجموعة التجريبية.  هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين الاختبار القبلي والبعدي في تنمية صفة الرشاقة في المجموعة التجريبية "  هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين الاختبار القبلي والبعدي في تنمية صفة المرونة في المجموعة التجريبية ".  وبالتالي يوجد أثر عند استخدام الألعاب الصغيرة في تنمية بعض الصفات البدنية لدى تلاميذ الطور المتوسط. وفي الأخير تم الخروج بالتوصيات والاقتراحات.
This study aimed to find out the effect of a proposed training program from the mini-games on the development of some physical characteristics (strength, agility, flexibility) among first-year pupils, intermediate stage - a field study on intermediate first-year pupils (11-14 years) with average MujahidSaqr Muhammad. -, the pure community is represented by the average pupils of the first year (11-14 years) with the average MujahidSaqr Muhammad. Ouargla - for the academic year 2019/2020, and the human field may be defined by the individuals of her sample, who are (40) students in the basic study and (10) in the study The survey, and the sample was randomly selected for the purpose of generalizing the results in the future. Experimental, where the total population of students in the first year represents an average of (116) students with the same average, and the experimental approach was used in the study and the use of statistical packages in the unloading process SPSS V 20, where the results showed the following:  There are no statistically significant differences between the pretest and the post test in developing the strength characteristic of the control group.  There are no statistically significant differences between the pretest and the post test in the development of the fitness trait in the control group.  There are no statistically significant differences between the pretest and the post test in the development of flexibility in the control group.  There are statistically significant differences between the pretest and the post test in the development of strength in the experimental group.  There are statistically significant differences between the pretest and the post test in the development of the fitness trait in the experimental group.  There are statistically significant differences between the pretest and the post test in the development of flexibility in the experimental group.  Thus, there is an effect when using small games on developing some physical characteristics of intermediate stage students. Finally, recommendations and suggestions were made.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29168
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دوار شريفة .pdf1,53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.