Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29368
Title: PERENNIAL AMERICAN TRANSCENDENTAL THINKING: Compliance and Individuality in Sean Penn’s Into the Wild (2007)and Spike Jonze’s Her (2013)
Authors: Nassima, KAID
Mohammed, NAOUMI
Keywords: Transcendentalism
Individualism
Consciousness
Intuition
Self
Self-reliance
Virtuality
Unity
Nature
Film philosophy
التّجاوُزية
الفَردانيّة
الوعي
الحدس
الذّات
الواقع الإفتراضي
الإئتلاف
فلسفة الفيلم
Issue Date: 2022
Publisher: Université Kasdi Merbah Ouargla
Abstract: This thesis aims to construe how transcendental thinking is imbedded in Sean Penn’s Into the Wild (2007) and Spike Jonze’s Her (2013). An examination of the cinematic treatment of nature and human nature helps in revealing ideas and the filmmakers’ underlying philosophy. Beside critical theory, semiotic and thematic film analyses dissect the scenery of the two works to evoke their thinking orientation. In our times of extreme abundancy of information, the materialistic tendencies surface as they find ways within a plethora of social and cultural networks. Motion pictures embrace the spectrums of discrepancies and endeavour to offer representative projects. The power of the delivered multi-dimensional message shows how sincere cinema is subscribing itself into a heightened place in the intellectual arena just as poetry manifested its potential in the early days of American Transcendentalism. In particular, the impact of such an ideology and scholarly movement on the individual who embraces its tenets of self-reliance, intuition, and aesthetic sensibilities and the eventual renegotiation of a place in society are the points of interest which bring themselves to the forth as core variables of the study. The outcome is a throwback in the genesis period of American thinking, an anachronism that survived the passing years. Precisely, complementary views stemming from the same origins exquisitelymanifest themselves. While Jonze’s affinities with Emerson celebrate co-existence with the creative experience, Penn’s admiration with Thoreau calls for assertion and individual control over one’s interaction with the object of experiment. This twofold perspective helps in revisiting Transcendentalism through new lens to decipher its timeless formula sustaining the balance between the individual’s eternal search for self-identification and pursuit of freedom and, to the other end of the continuum, society’s need for a communal project.
تَهدِفُ هذه الأُطروحة إلى بحث كيفية إدماج فلسفة الفكر التّجاوُزي الأمريكي في الأعمال الفنّية السّينمائية ”إلى البرية“(2007) لشان بين و”هي“(2013) لسبايك جُونز. بالإعتماد على فحص تناول المُخرجين لموضُوع الطبيعة وطبيعة الإنسان نستشفُّ الطّريق لاستنباط واستكشاف الفلسفة التي تخيطُ النّسيج الفنّي لكُل من الفيلمين. إلى جانب النّظرية النّقدية، فإنّ التّحليل النّصي والسينمائي يُفكّك ويُفسّر مشاهد العملين الفنّيين لاستنباط الفلسفة التي يعتمد عليها بناؤُهما. ففي زمننا هذا أين توفّرت المعلومة والمعلوماتيّة في خضم عدد لامتناه من الشّبكات الاجتماعيّة والثّقافية الماديّة التّوجه تُظهر قوّة الرّسالة المُتعددة الأبعاد كيف أن السينما ذات الجودة تسمُو بنفسها إلى فضاء فكري تماماً مثلما أقدم الشِّعر على استعراض زخمه أيام نشأة الفكر التجاوُزي الأمريكي. وبشكل خاص فإنّ هذه الأُطروحة تهتم بتحليل تأثير الايديولجيّة النّابعة من هذا الفكر وتناغمها مع الاتجاه الأكاديمي الذي طالما تبنى مُكوّنات الإعتماد على الذات والحدس وحاسّية الجماليّة في سعيه الى اعادة النّظر في علاقة الفرد بمُجتمعه. ويَخلُصُ هذا البَحثُ إلى ان الفكر التّجاوزي فرض نفسه في زمن غير زمنه ليُعيد بعث مبادئه من جديد. وعلى وجه الخُصوص يُظهر زخم هذا الفكر قُدرته على استصدار وجهات نظر مُتكاملة ومصدرُها من نفس الأصل. فيُعانق المُخرج جُونز اتجاه رالف والدُو إيميرسون الذي يحتضن التّعايُش مع التجربة الإبداعيّة و يُظهر المخرج بيـــــــــن انبهاره بنداء هنري ديفيد ثـُــــــــــــــــورو لتحكُّم الفرد في تلك التّجربة. هذه الرُؤية الازدواجيّة تُساعد جليّا في اعادة الإطلاع على الفكر التّجاوزي من خلال عدسات مُتجدّدة لفكّ شفرة مُعادلته اللازّمنية التي طالما ضمنت التّوازن بين بحث الفرد الدّائم عن هويته وحُريته من جهة وحاجة المُجتمع الى مشروع يجمع أفراده من جهة أخرى.
Description: English Language and literature
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29368
Appears in Collections:Département d'Anglais - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mohammed_Naoumi_Doctorat.pdf1,56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.