Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29391
Title: The Contribution of Students' Vocabulary Mastery Toward Reading Comprehension The case study of Third Year Middle School Learners of Djaber Ben Hayane Middle School 2020-2021
Authors: Sabrina Saighi
Mouna Boughaba
Keywords: Vocabulary Mastery
Reading Comprehension
Maîtrise du Vocabulaire
Compréhension à la Lecture
فهم النصوص المقروءة
اتقان المفردات
Issue Date: 2021
Publisher: université Kasdi Merbah-Ouargla
Abstract: Reading is one of the four language skills that middle school learners need to master when learning SL. Reading is a door to literature field . One of the elements that most students find difficulties in reading is vocabulary since vocabulary is essential for the learners to infer and to negotiate meanings from the texts (Richards and Rodgers, 2014). On these grounds, our study is to investigate the correlation between vocabulary mastery and reading comprehension for middle school learners (MS3) at Djaber Ben Hayane Bouamer Ouargla in the academic year 2020 -2021. To fulfill our aim, we have adopted a correlation study where we have used two tests. One test is devoted to vocabulary mastery; while the other one is devoted to reading comprehension. The technique used to analyze data was linear regression analysis by using SPSS version 24.The results obtained that there is a positive correlation between the two variables namely, vocabulary mastery and reading comprehension. Also, they showed that the most used strategy is in this study are discovery strategy and synonym strategy. Furthermore, the results have showed that the significance of our hypothesis is 0.00 which less than 0.01. That means there is a strong relation between the two variables at level 0, 01 the percentage of being wrong in the tolls used is 1%.
La lecture est l'une des quatre compétences linguistiques que les élèves doivent maîtriser. le vocabulaire est l’un des éléments difficile pour nos apprenants, puisque il est primordiale afin qu’ils puissent déduire et négocier le sens des textes (Richards et Rodgers, 2014). C’est pour cela, la visée de cette étude descriptive est d’étudier s'il existe une relation entre le vocabulaire de la langue anglaise et la compréhension à la lecture des textes chez les apprenants de 3ème Année Moyenne du collège (Djaber Ibn Hayane Bouameur –Ouargla) au cours de l'année académique 2020 -2021. Et à l'effet d’atteindre notre but , nous avons adopté une étude de corrélation où nous avons appliqué deux textes. Une épreuve est consacrée à la maîtrise du vocabulaire ; tandis que l'autre est consacré à la compréhension à la lecture. La technique employée pour analyser les données était l'analyse de régression linéaire en utilisant SPSS version 24. Les résultats obtenus indiquent qu'il existe une corrélation positive entre les deux variables, à savoir la maîtrise du vocabulaire et la compréhension à la lecture. De plus, ils ont décelé que les stratégies les plus employées dans cette étude sont : la stratégie de découverte et la stratégie de synonymes. Les résultats ont montré également que la significativité de notre hypothèse est de 0,00 ce qui est inférieur à 0,01. Cela signifie qu'il existe une forte relation entre les deux variables au niveau 0, 01 le pourcentage d'erreur dans les péages utilisés est de 1%.
تهدف هذه الدراسة الترابطية الوصفية إلى دراسة إذا ما كان هناك علاقة ترابطية بين مفردات اللغة الانجليزية و فهم النصوص المقروءة , استهدفنا تلاميذ السنة الثالثة من الطور المتوسط بمتوسطة جابر بن حيان بوعامر ورقلة كعينة دراسة للسنة الأكاديمية 2020-2021. ينصب هذا البحث تحت الفرضيات التالية: يوجد علاقة ايجابية ترابطية بين إتقان المفردات و فهم النصوص و الفرضية الثانية إستراتجية اكتشاف المعاني من السياق و المرادفات الأكثر استعمالا من طرف التلاميذ لفهم المعاني .لذلك قمنا باختيار هذان المتغيران في هذه الدراسة لما لهما من أهمية كبيرة في تدريس و تعليم اللغات الأجنبية . تعد القراءة من أهم المهارات التي يجب على المتعلم إتقانها , لكن نلاحظ أن اغلب تلاميذ الثالثة متوسط بمتوسطة جابر بن حيان بوعامر ورقلة يواجهون صعوبات في قراءة النصوص الانجليزية ومن بين هذه الصعوبات عدم فهم وإتقان التلاميذ لمفردات النصوص كما تعد المفردات نواة كل اللغات بحيث لا يمكن للمتعلم التواصل ولا القراءة من دونها . للمفردات أهمية عظيمة بحيث تسهل على القارئ استنباط معاني النصوص. لإنجاح هذه الدراسة قمنا باختيار عينة متكونة من 28 تلميذ بشكل تطوعي من تلاميذ السنة الثالثة متوسط لمتوسطة جابر بن حيان بوعامر ورقلة .قمنا باختبار تعلمانهم في اختبارين , الأول لاختبار تعلمات التلاميذ في إتقان مفردات اللغة و الأخر اختبار مدى فهم التلاميذ للنصوص المقروءة . لتحليل نتائج الفرضيتين قمنا باستخدام الانحدار الخطي عن طريق برنامج التحليل الإحصائيSPSS ) ) إصدار 24 . بعد تحليل النتائج , تبين لنا أن هناك علاقة ايجابية ترابطية بين المتغيرين بالنسبة للفرضية الأولى كما توضح النتائج أن الاستراتجيات الأكثر استخداما من طرف التلاميذ في فهم المعاني هي إستراتجيتي اكتشاف المعاني من السياق و المرادفات بالنسبة للفرضية الثانية . بالإضافة إلى ذلك تظهر النتائج مستوى الدلالة لاختبار قيمة sig قيمة متساوية إلى ,0000 و هي قيمة اقل من مستوى الدلالة المعياري 0,001 ما يعني وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين متغيري الدراسة إتقان المفردات و القراءة لتلاميذ السنة الثالثة متوسط عينة الدراسة كما يبين الجدول قيمة معامل pearson و التي تساوي ,6350 أي بنسبة 63% وهي علاقة قوية بين المتغيرين . أما بنسبة لنتائج الفرضية الثانية اتضح من خلال النتائج أن أكثر الاستراتجيات استخداما من طرف التلاميذ لفهم معاني الكلمات والنصوص أيضا هي إستراتجيتي اكتشاف المعاني من السياق و المرادفات .
Description: Domain: Letter and Foreign Languages Speciality : Linguistics
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29391
Appears in Collections:Département d'Anglais- Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Boughaba-Mouna.pdf366,72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.