Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29595
Title: الرسوم المتحركة وأثرها في تنمية السلوك العدواني لدى طفل ما قبل المدرسة دراسة ميدانية من وجهة نظرالامهات بمدينة ورقلة
Authors: تومي, فضيلة
بوسعيد, خضرة
Keywords: الرسوم المتحركة
السلوك العدواني
Issue Date: 2021
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة الى التعرف على اثر الرسوم المتحركة في تنمية السلوك العدواني لدى الطفل ما قبل المدرسة، و تماختيارالعينةمنالامهاتلقدرتهن علىفهمسلوكوتصرفاتأطفالهم، وقدشملتعينةالدراسة58من امهات الاطفال , حيث استعملنا اداة الاستبيان موظفين المنهج المسحي بشقيه الوصفي والتحليلي, من اجل معرفة رد فعل المبحوثين الامهات اتجاه السلوك العدواني الذي يكتسبه الطفل عند مشاهدة الرسوم المتحركة بعدالتحليلالكميوالكيفيلإجاباتالامهات عنالأسئلةالمتضمنةفيالمحاورالأساسية لاستمارةالاستبيانالتيشكلتالأداةالأساسيةالدراسة ،تمكنتمنالخروجبالنتائج التاليةفيضوءالتساؤلاتوأهدافها: - يعتبرالتلفزيونهوالجليسالمناسبمنخلالبرامجهالمعدةوالمصممةوفقمايتماشىمعثقافةمجتمعناوتعاليمديننا حسبوجهةنظرا الامهات. - يعتبرالتلفزيونمنالوسائلالمتداولةوالأكثرشيوعابينالأسرالجزائرية مقارنةبالوسائلالإعلامية الأخرى. - غيابالرقابةالوالديةجعلتالأمهاتيمنحونالثقةالتامةلأطفالهمفيمشاهدةمايريدمنبرامج إضافة الىعدممرعاةالوقتالذييقضيهأمامشاشةالتلفاز. - البيئةلهادوركبيرفيتوجيهالطفلوالمحافظةعلىثقافتهوأخلاقه،التيمنشأنهاإعدادالطفل بمختلفالمعارفاللغويةوالفكريةالمفيدة. - تعتبرالرسومالمتحركةأفضلالبرامجالمحببةللأطفال. - الأفلامالمتحركةالتيتتسمبطابعالعنفتحتلالمرتبةالأولى،بسببندرةالبرامجالتعليميةوالعلميةالتي وردتفيسلمأولياتإجاباتالامهات. - تثقيفالأولياءبمخاطرومعرفةماتحدثهالرسومالمتحركةمنتأثيراتجانبيةعلىسلوكالأطفالمن خلالماتجسدهفيقالبمضحكيحملرسائلخفية. - يرىالامهاتأنالأفعالالسلبيةتختفيمعمرورالوقتوالنموالعمريللطفل،وتبقىالأفعالالإيجابية كركيزةأساسيةيعتمدعليهافيحياته. - غيابتامللبرامجوالرسومالمتحركةالتيتجسد الشخصياتالدينيةوالوطنية التيتكونمنصنعوإنتاجوطنيأومحلييتماشىمع ثقافتنامنأجلالإقتداءبهافيحياةالطفل.
This study aims to identify the effect of animation on developing aggressive behavior in a pre-school child. The intentional sample was chosen for the ability of parents to understand the behavior and behavior of their children because the child gives great importance to animation. The research sample included 100 respondents, including mothers. The student researcher used the questionnaire tool using the descriptive approach, in order to know the mothers respondents’ reaction towards the behavior that the child acquires when watching cartoons after quantitative and qualitative analysis of the parents’ answers. The following and the results achieved by the research in the light of the research questions and its objectives to be presented as follows: Television is the appropriate companion through its programs prepared and designed in accordance with the culture of our society and the teachings of our religion. According to the point of view of parents. Television is one of the most common and popular means among Algerian families compared to the media other. The absence of parental supervision made parents give their children complete confidence in watching the programs they want, in addition to not taking into account the time spent in front of the TV screen. The environment plays a major role in guiding the child and preserving his culture and morals, which will prepare the child Various useful linguistic and intellectual knowledge. Animations are considered the best programs for children, if useful graphics are chosen that are in line with our culture and do not affect it like videos. Animated films that are characterized by violence rank first, due to the scarcity of educational and scientific programs that were mentioned in the priority list of the parents' answers. Educating parents about the dangers and knowing the side effects that animation causes on children's behavior through what is embodied in a funny template that carries hidden messages. Parents see that negative actions disappear with the passage of time and age growth of the child, and positive actions remain as a basic pillar on which he depends in his life. A complete absence of programs and animations that embody religious and patriotic characters, which are made by national and local productions in line with our culture in order to imitate them in the life of the child
Description: تخصّص: سمعي بصري
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29595
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
خضرة-مصحح (2).pdf4,18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.