Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29792
Title: دور الدراسين العرب في فرنسا على حركة التجديد الفكري في العالم العربي The role of Arab students in France on the movement of intellectual renewal in the Arab world
Authors: عليوي معاذ
جلعود وليد
Keywords: Arab Surdents
France
Renneval
Intellectuel Renneval Mouvement
Nationalisme
Issue Date: 14-Jun-2022
Series/Report no.: Volume 14, Numéro 3 2022;
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر الدارسين العرب في فرنسا على حركة التجديد الفكري في العالم العربي، خلال الفترة ما بين عشرينيات وخمسينيات القرن الماضي كالدعوة إلى القومية والعلمانية والليبرالية والاشتراكية وغيرها. ومن أجل التعرف على نتاجات تأثير الدراسين العرب في فرنسا على الساحة الفكرية في العالم العربي فقد استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، للتعرف على أبرز المعالم التاريخية للتأثير الفرنسي على حركة التجديد في العالم العربي والإسلامي. وتوصلت الدراسة إلى أن تأثر الدراسين العرب في فرنسا أدت إلى بروز دعوات وتيارات سياسية تفيد بوجوب فصل الدين عن الحياة في المجتمع العربي، وهي دعوات أثرت بشكلٍ مباشر وغير مباشر على طبيعة وكيفية الصراع الفكري الذي قامت عليه حركة التجديد في العالم العربي. The study aimed to identify the impact of Arab scholars in France on the movement of intellectual renewal in the Arab world, between the 1920s and 1950s, such as the call for nationalism, secularism, liberalism, socialism and others. In order to identify the results of the influence of Arab scholars in France on the intellectual scene in the Arab world, the researchers used the descriptive analytical approach, to identify the most prominent historical features of the French influence on the movement of renewal in the Arab and Islamic world. Renewal in the Arab world.
Description: دفاتر السياسة والقانون
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29792
ISSN: 1112- 9808
Appears in Collections:volume 14 N 3 2022 Dafatir

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
D140331.pdf476,95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.