Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29834
Title: استخدام طلبة جامعة قاصدي مرباح لموقع الفيسبوك في مجال التحصيل العلمي (دراسة ميدانية على عينة من طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة- ورقلة-)
Authors: خافج كريمة
عبيدلي, صلاح الدين
مازوزي ابراهيم
Keywords: الاستخدام
الطلبة
الفيسبوك
التحصيل العلمي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى استخدام طلبة جامعة قاصدي مرباح بورقلة لموقع الفيسبوك في مجال التحصيل العلمي، حيث انطلقت الدراسة من التساؤل الرئيسي التالي: ما هي استخدامات طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة قاصدي مرباح بورقلة لموقع فيسبوك في مجال التحصيل العلمي؟ اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي المسحي كمنهج للدراسة وعلى استمارة الاستبيان كأداة لجمع البيانات، معتمدين على العينة العشوائية المنتظمة، إذ تم توزيع 140 استمارة على عينة من طلبة قسم علوم الإعلام والاتصال بجامعة ورقلة موزعين ذكورا وإناثا. وهدفت هذه الدراسة إلى محاولة تحقيق مجموعة من الأهداف منها: • التعرف على عادات وأنماط استخدام الطلبة الجامعيين لموقع الفيسبوك. • التعرف على دوافع استخدام الطلبة الجامعيين لموقع الفيسبوك. • التعرف على سلبيات وايجابيات استخدام موقع الفيسبوك على التحصيل العلمي لدى الطلبة الجامعيين. • التعرف على الاشباعات المحققة من استخدام الطلبة لموقع الفيسبوك في تحصيلهم العلمي. وبما أن هذه الدراسة تنتمي إلى الدراسات الوصفية التي تهدف إلى دراسة واقع الأحداث والظواهر وتحاول تحليلها وتفسيرها قد توصلت إلى جملة من النتائج أهمها:  أكثر فئة استخداما لموقع الفيسبوك هي فئة الطلبة التي أعمارهم بين 20 و 30 سنة.  أن أغلبية الطلبة يستخدمون موقع الفيسبوك من أكثر من 5 سنوات ويفضلون استخدامه بالهاتف المحمول في أي مكان بغية التواصل مع الأصدقاء.  بينت الدراسة بأن الطلبة يرغبون في زيادة المعلومات من خلال استخدامهم لموقع الفيسبوك وما حققه من إشباعات معرفية، ومساعدتهم في تعزيز رصيدهم المعرفي.  كما أثبتت الدراسة بأن أغلب الطلبة مشاركين في مجموعات علمية ذات علاقة بالتخصص.  بينت الدراسة أن أغلب الطلبة يقرون بأن موقع الفيسبوك وسيلة لتوفير الوقت والجهد وكذا للتواصل مع الأساتذة والزملاء.
This study aimed to use the Facebook site by the students of Kasdi Merbah University in ouargla for the academic achievement. The study started from the following main question: What are the uses of the Facebook site by the students of the Department of Media and Communication Sciences at the University of Kasdi Merbah in Ouargla? In this study, we relied on the survey descriptive curriculum as a study curriculum and the questionnaire form as a data collection tool, based on the regular random sample. 140 forms were distributed to a sample of students of the Department of Information and Communication Sciences of the University of Wartha male and female distributors. The aim of the study was to try to achieve a range of objectives, including: • Recognize the habits and patterns of university students using Facebook. • Identify the motives for university students' use of Facebook. • Identify the disadvantages and pros of using Facebook on university students' educational achievement. • Identify the fingerprints from students' use of Facebook in their scientific collection. Since this study belongs to descriptive studies aimed at studying the reality of events and phenomena and attempts to analyse and interpret them, it has reached a number of results, the most important of which are:  The most widely used category for Facebook is the category of students aged between 20 and 30.  The majority of students use Facebook for more than 5 years and prefer to use it on mobile anywhere in order to communicate with friends.  The study showed that students want to increase information through their use of Facebook and their cognitive satisfaction, and help them enhance their knowledge balance.  The study also demonstrated that most students are involved in scientific groups related to specialization.  The study showed that most students acknowledge that Facebook is a way to save time and effort as well as to communicate with professors and colleagues.
Description: التخصص: الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29834
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
abidli-salah eddine.pdf1,19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.