Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29860
Title: تأثير المنصات الإجتماعية على الإتصال الأسري من وجهة نظر الأولياء خلال جائحة كورونا دراسة ميدانية على عينة من الأولياء بمدينة ورقلة
Authors: بودربالة, عبد القادر
مرنيز, منال بسمة
Keywords: المنصات الاجتماعية
الأولياء
الإتصال الأسري
جائحة كورونا
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدفهذهالدراسة إلى التعرفعلىتأثيرالمنصاتالاجتماعيةعلىالاتصالالأسريمنوجهةنظرالأولياءخلالجائحةكورونا، التيتمحورتحولالتساؤلالرئيسي : ماهو تأثير المنصات الاجتماعية على الاتصال الاسري؟ من وجهة نظر الاولياء خلال جائحة كورونا؟ و تفرع هذا التساؤل الى مجموعة من التساؤلات الفرعية : 1. ماهي عادات و أنماط استخدام المنصات الإجتماعية عند الأولياء ؟ 2. ماهي الدوافع و الاشباعات المحققة للأولياء من استخدام المنصات الاجتماعية؟ 3. كيف تؤثر المنصات الإجتماعية على الإتصال الأسري للأولياء ؟ 4. ماهو دور الأولياء في ترشيد استخدام المنصات الاجتماعية وفق القيم الأسرية؟ و استنادا الى هذه التساؤلات سعينا لتحقيق مجموعة من الأهداف :  التعرف على عادات و أنماط استخدام المنصات الاجتماعية لدى الأولياء الكشف عن الدوافع و الاشباعات المحققة من المنصات الإجتماعية لدى الأولياء.  معرفة التأثير الذي تحدثه المنصات الاجتماعية على الاتصال الأسري من وجهة نظر الأولياء في ترشيد استخدام المنصات الاجتماعية وفق القيم الأسرية.  السعي للوصول الى نتائج دقيقة يمكننا من خلالها معرفة تأثير المنصات الاجتماعية على الإتصال الأسري. وقد اعتمدنا على المنهج المسحي ولقد تم الاعتماد على اداة الاستمارة الاستبيان و الملاحظة لجمع البيانات من المبحوثين حيث تم تقسيم الاستمار الى ثلاث محاور: المحور الاول: عادات و انماط استخدام المنصات الاجتماعية. المحور الثاني: الدوافع و الاشباعات المحققة من وراء استخدام المنصات الاجتماعية. المحور الثالث: تاثير المنصات الاجتماعية على الاتصال الاسري من وجهة نظر الأولياء. المحور الرابع: دور الأولياء في ترشيد استخدام المنصات الاجتماعية وفق القيم الأسرية. تمثل مجتمع البحث في مجموعة من الأولياء بمدينة ورقلة الذين يستخدمون المنصات الاجتماعية معتمدين على العينة القصدية و قد تم الاعتماد في هذه الدراسة على 100 مفردة و قد توصلت هذه الدراسة الى مجموعة من النتائج اهمها:  إن معظم أفراد العينة يستخدمون المنصات الإجتماعية لأكثر من خمس سنوات بصفة دائمة ويفضل معظمهم خدمة الإعجاب بالدرجة الأولى.  ان أغلبية أفراد العينة يستخدمون المنصات الاجتماعية من أجل التعرف على الأخبار و مواكبة الأحداث و تبادل المعلومات بصفة أكبر.  ان جائحة كورونا أثرت على الأولياء في تواصلهم مع أفراد الأسرة تأثيرا إيجابيا.  كما بينت النتائج أن الأولياء لهم دور في توجيه أبنائهم نحو الإستخدام الأمثل للمنصات الاجتماعية.
Abstract This study aims at exploring the impact of social media platform on the familial communication from parents’ point of view during the Covid19 pandemic. This study carried out is centred to answer these initial questions: What is the impact of social media platforms on family communication from parents’ point of view? This question is divided into other sub-questions: 1. What are the parents’ habits and styles of using social media? 2. What are the motives and satisfactions fulfilled from using social media by parents? 3. How do social media affect the parents’ familial communication? 4. What is the role of parents on the rationalization of social media use according to family values? Depending on these questions we have worked to achieve a set of goals:  To explore parents’ habits and styles of social media use  To explore the motives and satisfactions fulfilled from social medial use for parents  To explore the influence of social medial platforms on familial communication from parents’ point of view to rationalize social media platforms’ use according to family values  To reach specific results that enable us to know the influence of social media platforms on familial communication. We have used the survey method through using form and questionnaire and observing to collect the data from the target group. In this sense, we have divided the form into three axes : First ax: the habits and styles of social media platforms use Second ax: the motives and satisfactions fulfilled from using social media platforms Third ax: the influence of social media platforms on familial communication from parents’ point of view Fourth ax: the role of parents of the rationalization of social media use according to family values. The target group is a group of parents who use social medial platforms in Ouarglacitydepending on an intentional sample. We also depended on 100 individuals to reach the following results: - Most individuals have used social media platforms regularly for more than five years and most of them prefer the like service. - Most individuals use social media platforms to know the news and be updated with events and mostly to exchange information - Covid19 pandemic have positively influenced the parents and their communication with the members of their families - Parents have a crucial role in guiding their children to use social medial platforms wisely
Description: التخصص: إتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29860
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
merniz-bassma.pdf2,22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.