Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29920
Title: القيم التربوية لبرامج الكرتون في قناةCNبالعربية وأثرها على التنشئة الاجتماعية للطفل الجزائري دراسة مسحية على عينة من أمهات تلاميد طور ابتدائي بولاية ورقلة
Authors: عساسي, آمال
ادجرفور, خديجة
الهلة, فطيمة الزهراء
Keywords: القيم التربوية
التنشئة الاجتماعية
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2022;
Abstract: تهدف هذه الدراسة للبحث والتعرف عن أثر القيم التربوية التي تنشرها قناة كرتون Cartoon Network) ) CN بالعربية على التنشئة الاجتماعية للأطفال وقد تم اختيار عينة الدراسة ممثلة في أمهات تلاميذ طور ابتدائي على اعتبارهن الأنسب للاجابة على تساؤلاتنا و إعطائنا معلومات ذات قيمة علمية حول سلوك أبنائهن تجاه القيم التي يستقبلونها عبر برامج الكرتون التي يشاهدونها عبر القناة محل الدراسة. تم الاعتماد على آداة الاستبيان كآداة لجمع البيانات وهي الآداة المناسبة لهذا النوع من الدراسات ومتناسبة كذلك مع المنهج الذي اعتمدناه في دراستنا ألا هو منهج المسح بالعينة، ليتوصل جهد تحليلنا للبيانات التي توصلنا إليها بعد بحثنا الميداني لتسجيل النتائج التالية: 1_ برامج القناة CNبالعربية لها جانب ايجابي المتمثل بالترفيه وتعليم مهارات جديدة وذو طابع سلبي كونها ضد القيم الاجتماعية والروحية والعالمية 2_ان الدوافع تعرض الاطفال لمشاهدة برامج الكرتون لها علاقة بمستوى التعلمي للأم ووظيفتها. 3_الفترة الصباحية هي الفترة المفضلة لمشاهدة برامج كرتون لقناة cn بالعربية وهي الفترة التي يكون فيها استقبال هائل لشتى المعلومات والتأثير اقوى عليه وهذا الذي يقوده لتشتت وفقدان التركيز وإهماله في حل واجباته. 4 _تتمثل نوعية البرامج الكرتون التي يشاهدها الطفل عبر قناة CN بالعربية ترفهية ومضحكة. 5_إن خضوع الطفل لشتى دوافعه تجاه القناة يقوده لإكتسب قيم برامج الكرتون لقناة CN وذلك يأثر عليه وعلى إدركه بواقعه الاجتماعي
this study aims to research and identify the impact of educational values published by cartoon network CN in arabic on the socialzation of children.the sample of the study was selected as represented the mothers of elementary-level pupils who are best suited to answer our questions and give us valuable scientific in informtion about their children‘s behaviour towards the values they receive through the cartoon programmes they watch across the channel in question. Questionnaire tool has been used as a data collaction tool that is appropriate for this tybe of study –descriptive studies- and is also commensurate with the approach we adopted in our study, namely the sample survey methodology,to make our analysis of the data that we have reached after our field research to record the following findings: 1-The channel’s programs in Arabic have a positive aspect of entertainment and teaching new skills, and it has a negative nature as it is against social, .spiritual and global values. 2_ The motives that expose children to watching cartoon programs are related to the mother’s educational level and her job. 3_ The morning period is the preferred period for watching cartoon programs for cn in Arabic, which is the period in which there is a tremendous reception of various information and the influence is stronger on him, and this leads him to distraction, loss of focus and neglect in solving his duties. 4_ The quality of the cartoon programs that the child watches on the cn channel in Arabic are entertaining and funny. 5 The child’s subordination to his various motives towards the channel leads him to acquire the values of CN’s cartoon programs, and this affects him and his awareness of his social reality
Description: تخصص سمعي بصري
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/29920
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
adidjafour-khadidja.pdf760,99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.